ad general
قصص قصيرة

جريمة بقلم حمادة هيكل

ads

بعد سنين من جوازنا طلقت الست اللي بحبها عشان مبتخلفش واتجوزت ست غيرها وللاسف مطلعه عين امي
في مصاريف وطلبات مبتخلصش وعند وصوت عالي
وفي الاخر طليقتي تتجوز وتحمل وانا لسه مخلفتش
طب ازاي
طلعت زي المچنون على مركز العقم والولاده
اللي عملت فيها التحاليل
ولما قابلت الدكتور وطلبت منه يفسر لي اللي حصل
بص في التحاليل الخاصه بيا
ودخل بياناتي ع الكمبيوتر
وقالي هو انت يا راجل ..دا احنا لينا اكتر من سنه
بنحاول نوصلك
ليه يا دكتور خير !!
الحقيقه مش عارف اقولك ايه
في ايه بس طمني
انا اسف جدا ..بس البنت المختصه
بأخد العينات ..اتلخبطت وبدلت العينه
بتاعتك انت وزوجتك مع حد تاني
يعني ايه مش فاهم
احنا وقتها حاولنا نكلمك على الرقم
المسجل عندنا ..بس للأسف موبايلك كان مقفول
افتكرت يومها ..اننا لما رجعنا من هناك
وعرفت ان العيب منها مش مني
دبيت معاها خناقة كبيرة ..ومن عصبيتي
كسرت الفون مېت حتهولما حبيت أستبدل الخط
بعدها اكتشفت انه مش متسجل بأسمي
فاضطريت اشتري خط جديد
في حاجه حضرتك
لا مفيش ..فعلا انا غيرت الرقم بعدها
طيب احنا اسفين جدا ..
دي نتيجة تحاليل حضرتك انت المدام
رجعت البيت وانا مش شايف قدامي
وحسيت أني ظلمتها معايا ..واد ايه انا ندمان
بس خلاص وقت الندم فات
بعد كام يوم كنت راجع هلكان بالليل من
التاكسي .. لقيت مراتي بتقولي
اناعاوزه هدية حلوه بقى
ليه يا ستي عيد ميلادك لسه كان من شهرين !
ولا يمكن عشان سبوع ابن بنت خالتك
منا عارف منسباتكم مبتخلصش
كدا برضو .طب انا زعلت ..ومش هقولك ع الخبر الحلو
خبر حلو ..لا قولي ولو يستاهل هجبلك هدية
كلها 9 شهور وولي العهد هيشرف
ايه !! انتي بتتكلمي جد
ايوه يا حبييي جد طبعا
يااااه أخيرا ..
وفي عز فرحتي سكت فجأة
لما افتكرت كلام الدكتور وهو بيقولي
دي نتيجة تحليل حضرتك والمدام
المدام سليمه ومفيش عندها اي مشكلة خالص
بس المشكلة عندك انت للأسف ..حالة عقم نادرة
من الصعب العلاج منها
حبيبي!! مالك سكت ليه
حبيبي مالك !
ها..لا مفيش انا بس بفكر في هدية عمرك ما تتوقعيها
وكملت في سري
هدية هتنهي عمرك بدون ما اخد فيكي ساعة سجن واحده
طيب قولي ايه الهديه بقى
لا خليها لوقتها أحسن
ليه بس
عايز افاجئك بيها
يا حبيبي ..ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك أبدا
ويخليكي ليا يا روحي
قولي بقى ..لو ولد هنسميه أيه
ولو بنت هنسميها ايه
امم ..اختاري انتي يا روحي انا واثق في ذوقك
امممم ..لو بنت هتبقى فريدة ..ايه رأيك
جميل ..طب ولو ولد
لو ولد ممكن نسميه حازم !!
جميل اسم حازم
يعني موافق
قولت جوايا
اكيد حازم دا حبيبك وعايزه الولد يبقى على اسمه
ايه مالك سكت ليه
لا مفيش ..موافق على الاسم جميل زيك يا روحي
انا هنام دلوقت عشان راجع هلكان ..تصبحي على خير
ايه دا ..مش هتاكل طيب
لا ..الفرحه خلتني شبعان كاني واكل ديك رومي
طيب يا حبيبي على راحتك
نمت ودموعي على خدي من شدة القهر
حسيت أن الڼار جوايا هتاكلني ..كان هاين عليا
مش طايق ريحتها ولا صوت نفسها
مش متحمل وجودها جنبي
بس مش لازم أحسسها بحاجه .
تاني يوم نزلت الشغل ..ورجعت اتغديت
ونزلت على التاكسي عشان الأحق على طلباتها
طبعا دلوقت متابعة حمل وكشو فات وأدوية
وليلة مش هتخلص
كانت فرحانه جدا بالحمل
وانا كنت بمۏ..ت كل لحظة ومش قادر اتكلم
أبتديت أراقبها ..بمسك موبايلها وهي في المطبخ
او نايمة. والغريبة انه مكنش مقفول بباسورد
بقلب في المكالمات عندها والرسائل
ع الفون والماسنجر والواتس ..مفيش حاجه
كلهم ستات وبنات قرايبها وصحابها
مفيش اي رقم لراجل غيري او أخوها
معقول هي ذكية اوي كدا ومش سايبة أي دليل وراها
انا هتجنن
طب ممكن يكون معاها موبايل تاني ..او حتى خط تاني
بتكلمه منهيمكن ليه لا
عملت تسجيل خروج بسرعه للفيس من عندها
ملقتش اي حسابات تاني موجوده على جهازها
وبعدين انا لازم امسك عليها دليل
هي لازم تقع ..مهما بلغ ذكائها
بعد يومين قولتلها أن أمي تعبانه
ونازل البلد أطمن عليها
الف سلامه عليها ..طيب تحبي أجي معاك
لا يا روحي خليكي انتي مرتاحه
عشان الحمل ومتتعبيش في المواصلات
يومين تلاته بالكتير وهرجع لك
طيبيا حبيبي ..تروح وتيجي بألف سلامه
سلم لى على طنط وابقى طمني عليها
واكيد همسكهم مع بعض
الحقيقة دي مش فكرتي
دي فكرة طليقتي اللي كلمتها امبارح
وحكيت معاها على اللي حصل
في الأول فضلت تهديني
وتقولي متز..علش نفسك
واجهها بالحقيقه وطلقها بهدوء
من غير فضا يح ..
مش هقدر دي مش بس
استغفر الله العظيم
منال ..انا اسف على اللي حصل
انا ظلمتك معايا ..مكنش لازم اطلقك مهما حصل
وربنا رد لي اللي عملته فيكي وزيادة
ملوش لزوم الكلام دا يا جمال
كل واحد بياخد نصيبه ..الحمدلله
وانا مش بفتكرك الا بكل خير
طيب قوليلي أشفي غليلي ازاي منها
بلاش تودي نفسك في داهية
جمال طلقها بالمعروف
وكل واحد يروح لحاله ..وربنا يعوضك عنها خير
مش قادر انا كرامتي بقت في الأرض
وحاسس اني ممكن أقتلها في اي وقت
بلاش يا جمال تضيع نفسك عشان وحده متستاهلش
انا هنتقم منها ..بس لازم اظبطهم مع بعض
عشان اخد حكم مخفف او براءة
طب عندي فكرة
أيه هي
ايه رايك لو قولتلها انك مسافر البلد
وتطب عليها فجأة !
نفذ..ت فكرتها وتظاهرت اني سافرت بعد العصر
وبالليل رجعت على الساعه 12 بالليل
ودخلت الشقة ..ولما فتحت الباب
لقيت نور أوضة شغال ..رغم انها بتنام قبل
المعاد دا بساعه على الأقل
جريت بسرعه على المطبخ سحبت سکين
ودخلت بسرعه
أخوها
معقول هي ذكية اوي كدا ومش سايبة أي دليل وراها
اناهتجنن
طب ممكن يكون معاها موبايل تاني ..او حتى خط تاني
بتكلم عشيقها منهيمكن ليه لا
عملت تسجيل خروج بسرعه للفيس من عندها
ملقتش اي حسابات تاني موجوده

ads
1 2الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock