ad general
قصص قصيرة

وانا بغــسل حماتى

ads

أدعي ربنا يرحمني أنا. أما هي ربنا اللي يحاسبها.
فاطمة تبتسم بحنية
هو ده اللي أقصده نوسة. ادعي واطلبي من ربنا يداوي جروحك
نوسة تمسح دموعها وتقوم بتردد وفاطمة تبص لها وهي بتبتسم بحزن
فاطمة
ربنا يريح قلبك يا نوسة ويريح قلوبنا كلنا.
نجلاء وفاطمة
نجلاء كانت قاعدة لوحدها وفاطمة جنبها عينيها غرقانة في الذكريات فجأة كل حاجة ظهرت قدامها.
فلاش باك
نجلاء كانت في الصالون بتحاول تخلص شغل البيت وشكلها تعبانه. فجأة فوزية دخلت وهي متضايقة ووشها مكشر.
فوزية
ده شكل بيت ده شكل واحدة ست البيت ژبالة والعيال صريخهم سامعاه من الشارع! ما فيش فايدة فيك أبدا!
نجلاء
ماما والله كنت لسه مخلصة المطبخ و
فوزية
بتقاطعها وهي بتزعق
مطبخ إيه! إنت لو نضفتي الدنيا كلها برضه شكلك واحدة خايبه لمناكي من الشوارع ما فيش حاجة في حياتك مظبوطة وكل حاجة في البيت بتقول إني جبت ابني أغلط جوازة في الدنيا!
نجلاء
بصوت واطي وهي بتحاول تهديها
أنا بعمل اللي أقدر عليه يا ماما أنا لوحدي ومش لاحقة على كل حاجة.
فوزية
بصوت أعلى وهي بتخبط على الترابيزة
لوحدك! يعني إيه لوحدك مش انتي اللي عايزة تبقي ست بيت خلاص يبقى تتحملي كل حاجة. عايزة جوزي ييجي يقولي مراته مش نافعة ولا عارفة تدير بيت
نجلاء
بدموع في عينيها
أنا بحاول والله بحاول أعمل كل حاجة.
فوزية
تحاولي! ما تحاوليش على جوزك ما تخربيش بيته أكتر من كده. أصل لو على كده ما فيش مانع تشيلي شنطتك وتروحي على بيت أهلك. يمكن هما يرضوا بكسلك ده.
نجلاء
بصوت متكسر
ماما أنا ما استحملتش كل ده عشان أسمع الكلام ده منك.
فوزية
لا تسمعيه وتفهميه كمان. لو كنتي بنت بتفهم كنتي عرفتي إن جوزك شقيان برا عشان يوفرلكوا حياة محترمة مش عشان تيجي تقابليه بالبيت ده والعيال دي. دي آخرتك معاه
نجلاء
بصوت مخڼوق
أنا مش عايشة عشان أتحمل كل ده لوحدي أنا مش سوبر ست عشان أعمل كل حاجة من غير مساعدة.
فوزية
ما تقوليش كده قلة التربية دي ما تنفعش هنا. اللي مش عايزة تشتغل وتخدم بيتها وعيالها ما تلزمش ابني!
نجلاء
پتبكي
أنا مش قليلة أنا ست بتحاول بكل طاقتها
فوزية
بقسۏة وهي بتلف وتخرج
تحاولي في بيت غير ده. هنا بيت رجالة مش عايزين واحدة ضعيفة زيك
رجوع للحاضر
نجلاء كانت ساكتة دموعها على وشها وفاطمة بصتلها بحزن.
نجلاء
كنت حاسة وقتها إني أقل من أي حاجة زي ما أكون مش بني آدم.
فاطمة
كل ۏجع له نهاية وأنتي لسه واقفة وده اللي يثبت إنك أقوى من كل اللي قالوه.
نجلاء
كانت بتكسرني كل يوم بكلامها وكل كلمة منها كانت بتقفل على قلبي أكتر من اللي قبله.
فاطمة
ربنا كبير وكل اللي تعبتيه مكتوب عنده. أنت أكتر من كفاية حتى لو محدش شاف ده.
وهنا جات سعاد قعدت جنب فاطمة وهي بتبصلها نظرة كلها حزن وراحة في نفس الوقت.
سعاد
بصراحة يا فاطمة إنتي كويس قوي إن جوزك أخدك بعيد عن بيت العيلة ده البيت ده كان زي المقپرة.
فاطمة
بتبصلها باستغراب
مقپرة إيه بس يا سعاد
سعاد
بتنهد
أيوه مقپرة أنا
ونجلاء ونوسة كنا عايشين فيه زي الأموات كل يوم حزن وخنقة وما حدش حاسس بيه.
فاطمة
بحنية
طب إنتي ليه لسه فاكرة الحاجات دي ربنا فكك من البيت ده ودي نعمة.
سعاد
بحزن
عارفة بس الذكريات ما بتسيبنيش. كل كلمة قالتها فوزية كل نظرة احتقار كأنها محفورة في روحي.
فاطمة
بصوت هادي
فوزية ما كانتش بتشوف غير نفسها يا سعاد. أي حد حواليها كان لازم يرضيها حتى لو على حساب نفسه.
سعاد
بكسرة
كنت بحاول أرضيها والله كنت بحاول بس دايما كنت ناقصة في نظرها.
فاطمة
بتواسيها
وحتى لو عملتي المستحيل برضه ما
كنتيش هتبقي كفاية. الناس اللي زيها
ما بيعرفوش يقدروا حد

ads
الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock