ad general
روايات

رواية حبيبي المدير بقلم شيماء صبحي

ads

انت مش ناقص
حمزه اټصدم من كلامهم عليه فقال برفضانا كويس انت بتقوله ايه يا حج انت
السواق بص لحمزه بشك وبعد عنهم وقال بصوت عالي علشان يسمع بقيت السواقينالاستاذ دا شكله تعبان يا رجاله وممكن يعديكم اوعي حد يركبه معاه
حمزه اټصدم لما سمع كلامهم فبص حواليه بفقدان أمل وقال انت فين يا خالي تعالي الحقني والنبي بق
في منزل احلام !
دخلت وهيا شايله الاكياس وبتفتكر اللي حصلها النهارده من اول خناقتها مع مديرها السابق لتعينها في شركة ياسر ومقابلتها الغريبه لماهر الصياد وقريبه 
قعدت علي الكنبه وهيا بترجع ضهرها لورا وبتاخد نفس طويل وبتقولهو ازاي ماهر الصياد زي مبيقولوا عليه يعني رجل اعمال وصاحب مركز كبير نازل كده عادي السوبر ماركت يجيب طلبات البيت وكأنه معندوش خدم او مساعدين
احلام قالت كلامها باستغراب وتساؤل ولاكنها فجأه افتكرت صديقتها مروه وانها لازم تكلمها فقامت علشان تجيب تيلفونها من الشنطه واول ما طلعته لقت أكتر من مكالمة فائته من خطيبها السابق فاستغربت ورفعت حاجبها وهيا بتقولهو انا نسيت اعمله بلوك ولا ايه
رجعت قعدت علي الكنبه تاني وهي بتبص لرقم خطيبها السابق وبتفتكر ذكري بينهم لما قالهايعني انتي مش هتعيشي مع امي في نفس الشقه دي بتحبك يا احلام وبتعتبرك زي بنتها 
احلام بصتله پصدمه وقال ت انت بتقول ايه يا اكرم انت عايزني اعيش مع امك أمال شقتك دي هتعمل فيها ايه
اكرم قال بتوترم ما انتي عارفه يا احلام ان اخويا زينهم هيخطب الشهر الجاي وهو عرف اهل العروسه خلاص ان دي هتبق شقته
احلام قالت بعدم إستيعاب كلام أكرم يعني ايه واحنا يا أكرم احنا ذنبنا ايه ليه عازيني ادخل علي عفش امك انت ليه محسسني انك هتتجوزني علشان تصلح غلطة 
اكرم قرب منها وقال بدهشه ايه الكلام دا يا احلام انتي عارفه اني بحبك وشاريكي
احلام قالت بضيق امسك يا أكرم دبلتك اهي لما يبق ليك كلمه علي اخوك يبق نتكلم انا هبلغ عمي يجيلكوا وهيكون معاه باقي شبكتك
اكرم فضل باصص للدبله وساكت وبعدما استوعب كلامها قال هو انتي بتسيبيني يا احلام انتي ناسيه اننا بنحب بعض من ايام الكليه
احلام بصتله بلوم وقال ت انا اسفه يا اكرم بس انا مش هقبل
بالكلام اللي بتقوله دا انا استاهل شقه عفشها يكون

________________________________________
جديد وانا اول واحده استخدمه انا مش من الشارع علشان اقبل بالوضع دا 
اكرم پغضب ماشي يا احلام انتي حره انا كنت فاكر انك بتحبيني ومستعده تحطي ايدك في ايدي بس انتي طلعتي انانيه ومبتحبيش غير نفسك 
فاقت احلام من ذكرايتها علي صوت رنه تيلفونها وكانت مروه اللي بتتصل
ردت احلام بسرعه وقال ت بنت حلال والله يا مروه انا كنت لسا هتصل عليكي
مروه ابتسمت وقال ت حبيبتي طمنيني عليكي عملتي ايه
اتنهدت احلام وهيا بتقول كل خير استني بس اقوم اجيب اي حاجه اكلها وانا بحكيلك لاني جعانه اوي
مروه ضحكت علي كلامها وقال ت دا شكل الموضوع كبير اوي علي كدا
احلام هزت
راسها وقال ت بابتسامه دا فيه سهر للصبح دا
مروه ضحكت واحلام دخلت لللمطبخ ورجعت بعد دقايق وهيا شايله طبق فاكهه كبير وحطته قدامها علي الكنبه وبدات تاكل وهيا بتحكي لمروه تفاصيل يومها وانهت كلامها بذكرها لخطيبها السابق وقال ت أكرم اتصل عليا النهارده اكتر من مره بس انا ماخدتش باللي مش عارفه ازاي
مروه اټصدمت لما سمعت كلامها وقال ت باستغراب اكرم وهو بيتصل عليكي ليه هو مش خلاص خطب من يومين 
احلام اټصدمت اول ما سمعت كلامها وقال ت هو اكرم خطب 
مروه قالت بحزن ايوا من يومين انا عرفت الموضع بالصدفه من واحده جارتنا بس مرضتش اقولك علشان عارفه انك هتضايقي 
احلام سكتت وهيا بتفكر في كلامها وقال ت لا مكنتش هتضايق ولا حاجه ربنا يسعده!
مروه هزت راسها بحزن وقال ت احلام انتي لسا بتفكري فيه!
احلام هزت راسها بالنفي وقال ت لا يا مروه اكرم كان خطيبي بس دلوقت مفيش بينا حاجه
مروه هزت راسها بتفهم وقال ت طيب انا مضطره اقفل علشان ابويا صحي وانتي عارفه بق لو مجهزتش الاكل ممكن يعمل ايه
احلام هزت راسها بالموافقه وقال ت طيب يا حبيبتي مع السلامه 
مروه قفلت المكالمه واحلام فضلت تبص لرقم
اكرم وكان باين علي ملامحها الحزن فقربت من الاكياس اللي جابتها وشالتها ودخلت بيها للمطبخ وبدأت تحط كل حاجه في ماكنها لحدما فجأة لقت تيلفون غريب في كيس من الاكياس فطلعته باستغراب وهيا بتبصله بتساؤل واول ما فتحته لقت صوره لماهر وجمبه حمزه وكانوا الاتنين لابسين بدل رسميه ومن الواضح ان في حد فيهن واخد جايزه شهقت بخضه وهيا بتقولايه اللي جاب التيلفون دا هنا 
يتبع
2
الفصل السابع
اتكلم ماهر تاني ووجه كلامه لحمزه وقال ايه اللي حصل يا حمزه وليه بتتخانق مع الاستاذه
حمزه بص لأحلام پغضب وقال انا كنت ماشي وهيا خبطت فيا وبقولها تاخد بالها لقيتها بتكلمني بالاسلوب دا هيا باين عليها كدا يا خالي مجنونه
احلام فاقت من شرودها علي كلمه مجنونه اللي قالها حمزه بصوت واضح وكأنه يقصد انها تسمعها كويس
احلام بصت لحمزه پغضب ورجعت بصت لماهر وقال ت حضرتك بقى خاله
ماهر بصلها وقال ايوا انا
احلام بصت لحمزة من فوق لتحت وقال ت بضيق الاستاذ ابن اختك دا مش محترم وتقريبا كده نسي يتربي
ماهر اتضايق من كلامها وبص لحمزه پغضب لانه دايما بيعمل مشاكل ومش بيتعلم من اخطائه فقرب منه وكان لسا هيتكلم لقي اتصال من مدير حسابات الشركه بص علي الاسم باهتمام و فتح المكالمه وبص لحمزه بضيق وقال بقولك ايه انت تحل مشكلتك دي معاها بعيد عني انا مش فاضي للكلام دا واقسم بالله يا حمزه لو ملقيتك ورايا خلال خمس دقايق اعتبر نفسك في دبي من بكرا ومش هتشوف مصر تاني
حمزه فتح عينيه من الصدمه وقال انت هتسيبني هنا معاها بجد يا خالي
ماهر هز راسه ورجع بص لاحلام وقال للاسف انا مش خاله ولا اعرفه يا استاذه وهو عندك اهو حلوا مشكلتكم مع بعض!
احلام استغربت كلامه وفكرت انه بيهزر ولاكن اللي صدمها انه اتحرك من قدامهم وخرج من المكان 
حمزه بلع ريقه وهو بيبصلها وبعدها قال هو انتي مش هتمشي بق
احلام بصتله وقال ت بغيظ بق انا مجنونه!
حمزه حرك راسه بالرفض وقال مين قال كده !
حمزه حرك راسه بالرفض وبلع ريقه بتوتر وقال انااكيد مش قصدي عليكي انتي انا كنت اقصد واحده كده وهيا في الحقيقه مجنونه شبهك
احلام رفعت حاجبها وهوا غمض عينه وقال والله اسف
احلام زقته بعيد عنها لدرجة انه وقع علي الارض وقال ت بضيق انت باين عليك لسا عيل صغير وانا مش هضيع من وقتي
معاك كفايه عليك اللي حاصل فيك انا اصلا مش ناقصه 
حمزه اتوجع من اثار الخبطه وحاول انه يقوم ولاكنه مقدرش احلام مشيت من قدامه و قربت منه بنت من اللي في المكان ومدت ايديها ليه وقال ت بتساؤل انت كويس
حمزه رفع عينيه بص للبنت لقاها منقبه فهز راسه وقال لا بمۏت هو انتي ممكن تكلملي الإسعاف!
البنت ضحكت وهيا بتبص لحالته وقال ت برفض انا هشوف اي حد من اللي في المكان يساعدك خليك هنا وحاول متتحركش !
حمزه حرك راسه بالموافقه والبنت اتحركت من قدامه وقربت من شاب من اللي شغالين في السوبر ماركت وشاورت علي حمزه وقال ت تقريبا كده الشاب دا مش قادر يتحرك ممكن تساعده لو سمحت
الشاب بص لحمزه وهز راسه بالايجاب وهيا شكرته ومشيت والشاب قرب من حمزه وقال هات ايدك يا استاذ ايه اللي حصلك بس!
حمزه حرك راسه بالرفض وقال لا ايدي ايه انا مش قادر اتحرك هو انا ممكن اطلب منك طلب وارجوك متستغربش
الشاب هز راسه بالموافقه وقال اتفضل يا فندم!
حمزه قال بتعب ممكن تشيلني !
الشاب اټصدم من كلامه وردد كلام حمزه بعدم إستيعاب وقال اشيلك
حمزه طلع من جيبه مبلغ كبير وقال خد دول حلال عليك بس ارجوك شيلني لحد العربيه اللي واقفه برا
الشاب بص للفلوس بدهشه ورجع بص لحمزه وقال انت بتتكلم بجد يعني انا لو شيلتك هاخد كل الفلوس دي
حمزه مسك ايد الشاب وحط فيها الفلوس وقال امسك كده حطهم في جيبك بس والنبي خرجني بسرعه
الشاب ابتسم وحرك راسه بالموافقه وقرب من حمزه اللي نايم علي الارض وشاله علي ضهره 
كانت احلام اخدت باقي طلباتها واتجهت للكاشير وحاسبت عليهم وخرجت من المكان وهيا في طريقها للجراچ علشان تاخد عربيتها شافت ماهر وهو واقف قدام عربيته الفخمه وبيتكلم في التيلفون بصوت عالي وغاضب وكان بيقول يعني ايه مش عارفين تتصرفوا امال انتوا شغلتكوا ايه في الشركه مدراء علي ايه بق مهيا بقت سايبه اسمعوني كويس المشكله دي لو مخلصتش خلال ساعه اعتبروا انكم مطرودين !
احلام اتخضت من طريقته في الكلام ومكنتش متوقعه انها تقابله تاني بعد كل السنين دي وقفت تبص عليه من بعيد وهيا مش مستوعبه انه مش فاكرها فابتسمت علي سذاجته لانهم كانوا قريبين من بعض وقت الاعداديه كانت بتبص علي شكل عروقه اللي بتظهر بسبب عصبيته واللي كانت متفجأه منه هيا شخصيته اللي اتغيرت تماما عكس الاول لانه كان معروف بطبعه الهادي !
ماهر قفل التيلفون بضيق ولف بجسمه علشان يشوف حمزه اتاخر ليه لقي احلام واقفه تبص عليه وساكته!
بصلها بصه سريعه وركب عربيته واتحرك للخارج بسرعه وهيا اول ما انتبهت انه اخد باله من وجودها قربت من عربيتها بخجل وحطت فيها الاكياس اللي كانت
شايلاهل واتجهت لكرسي القياده وشغلت المحرك واتحركت بعد ثواني للخارج
بعد دقايق وصل الشاب وهو شايل حمزه للجراش وكان بيصدر اصوات بتدل علي ثقل جسم حمزه 
اول ماوصلوا حمزه بص للمكان باستغراب وهو بيقول هي فين عربيه خالي
الشاب نزله وقال كده خلاص يا أستاذ انا عملت اللي اتفقنا عليه استأذن انا بق
حمزه كان بيبص حواليه وكانت عينيه علي شكل العربيات اللي موجوده و ولما اتاكد ان عربية ماهر مش موجوده وانه اتخلي عنه فعلا وسابه ومشي بص للشاب وقال برجاء انا متشكر ليك جدا بس انا هطلب منك طلب اخير
الشاب بصله بابتسامه وقال اكيد اتفضل يا استاذ انا تحت أمرك
حمزه بص لجيب الشاب اللي حطله فيه الفلوس وقال وهو بيشاور عليه ممكن تجيب الفلوس اللي انا اديتهالك علشان اروح بيها
الشاب ضم حاجبه بضيق وقال بس احنا يا استاذ متفقناش علي كده
حمزه غمض عينيه

ads
الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock