ad general
قصص قصيرة

ام احمد المغسله

ads

ياخوي ليه كده يا عادل بقا الثقه تخليك تعمل كده ليه يا حبيبي ده الدنيا مفيهاش امان خالص

عادل

يابنتي ده صاحبي وزي أخويا هو هيعمل ايه يعني وبعدين انا واثق فيه متقلقيش انتي بس
وبعدها عدت الايام ورجع عادل في يوم وهو حزين ومهموم وسعاد قالت له

سعاد

مالك يا عادل راجع من برة عامل كده ليه يا حبيبي ايه اللي حصل

ads

عادل

الظاهر انك انتي كان عندك حق يا سعاد لما قولتي مأمنش للي إسمه مختار ده

سعاد

ليه هو عمل ايه سرق الفلوس يا عادل صح يلهوي اهو ده اللي انا كنت خايفة منه

عادل

انا مش عارف هو اللي سرقهم ولا الراجل اللي بيشغل الفلوس أنا جيت أقوله فين الأرباح قالي الشركه خسرت قولت له انت اللي ملرزوم قالي مليش دعوه

سعاد

قولت لك يا عادل بلاش تأمن اديك شوفت اللي حصل أهو

وفجأة عادل وقع في الأرض وراح وفضلت سعاد تصوت جامد وبعد العزا بكام شهر راح لها مختار وقال لها

مختار

البقاء لله والدوام لله

سعاد

انت ليك عين تيجي هنا انت ايه معندكش احساس يا جدع انت انا مش عارف انك انت السبب في إللي حصل

مختار

انا السبب في ايه بس يا مدام سعاد انا قولت له اني هستني بس الشهر ده عشان الأرباح تيجي له كتير لكن مصدقنيش وافتكر اني سرقته وهو انا اقدر لسرقه برضو يا سعاد

سعاد

اسمع لما أقولك يا مختار الفلوس دي فلوس الواد اليتيم ده واللي انا هعلمه بالفلوس دي فياريت تتصرف وتجيبهم عشان اقدر اعيش انا وابني

مختار

خلاص أنا هستناكي تجي لي بكره لوحدك عشان تاخديهم انا مقدرش أتأخر عنك ابدا ياسعاد

وبعدها سعاد حكت لهاشم وقالها

هاشم

خلاص انا هاجي معاكي مش هسيبك تروحي لوحدك يا سعاد

سعاد

لا يا هاشم انا هسيب معاك محمود واروح انا انا مش عايزة اي مشاكل مع الراجل ده قبل ماخد منه فلوسي

هاشم

يعني هتروحي لوحدك ازاي بس يا سعاد علي العموم اللي تشوفيه اعمليه ياختي انا هستناكي هنا مع محمود لحد لما ترجعي

وفعلا راحت له وقالها

مختار

الدنيا كلها نورت يا سعاد هو انتي مش ناويه تتجوزي ولا إيه اصل حرام يعني قمر زيك كده تفضل عايشه لوحدها كده

سعاد

انت مالك انت انا جايه أخد فلوسي وامشي ارجوك هات الفلوس

مختار

الفلوس اهيه يا سعاد انا مش هاكل عليكي حاجه انا بس نفسي اشوفك مبسوطه أوي

وبيقرب منها وهي قالت له

سعاد

بقولك ايه يا مختار لو سمحت بلاش تقرب كده ارجوك ابعد

مختار

تعرفي انك حلوه اوي والله غلطان عادل أنه راح وسابك كده لوحدك وانتي اكيد محتاجه راجل في حياتك

وبيقرب كمان وكمان وهي قالت

سعاد

يا مختار أرجوك أبعد أرجوك يا مختار

وقرب منها اوي لحد لما سعاد استسلمت ليه وحث بينهم وفضلت تعيط وقالت له

سعاد

انت ايه اللي انت عملته ده انت واطي وحقير

مختار

بقولك ايه انتي اللي مصدقتي يا حلوه انتي هتستعبطي ولا إيه لا بقولك إيه انا مش عايز اللؤم ده ويلا من هنا

سعاد

حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا واطي يا زباله

ورجعت سعاد بالفلوس البيت وفضلت تسرف منها علي محمود لحد في يوم ما اكتشفت انها حامل وراحت لمختار وقالت له

سعاد

الحقني يامختار انا حامل انت لازم تتصرف انا كده هتفضح انت لازم تتجوزني

مختار

نعم ياختي اتجوزك ده إيه هو انا بتاع جواز اصلا انا مش بتاع جواز يا سعاد يلا روحي من هنا وبعدين قولي انك كنتي حامل من المرحوم

سعاد

انت مجنون ازاي يعني الكلام ده الي حصل ده حصل بعد ما عادل راح بست شهور وانا حامل في التالت ازاي بقا هاقول كده

مختار

يبقا تنزليه ومتقرفناش يا سعاد قولت لك انا مش بتاع جواز ماشي ويلا بقا من هنا

ومشيت من عنده وهي بتقول

سعاد

حسبي الله ونعم الوكيل فيك هعمل ايه ياربي بس هعمل

حاولت كذا مرة أنها تسقط نفسها بس منفعش وفضلت بطنها تكبر وهي كانت بتدرايها باللباس الواسع لحد في يوم هاشم قالها

هاشم

انا ملاحظ انك تخنتي اوي يا سعاد

سعاد بارتباك

هااا ايوه يا هاشم هو انت بتحسدني ولا إيه

هاشم

لا ياحبيبتي انا مبسوط انك بقيتي كويسه

سعاد

الحمد لله على كل حال يا هاشم

وبعدها عدت الايام وفي يوم الولاده سعاد قالت لمحمود

سعاد

انت هتفضل عند خالتك يا محمود لحد لما اروح مع واحده صاحبتي المستشفى وهفضل معاها طول النهار ويمكن ابات معاها

محمود

ماشي يا ماما متخافيش عليا

وراحت المستشفى وولدت بنت وفكرت تعمل فيها إيه وحطتها قدام ملجأ وعلمتها بعلامه والملجا خدوها وبقت سعاد تروح لها كل يومين تراعيها بس من غير ما حد يعرف حاجه لحد لما تعبت والمديرة قالت لها

المديره

البنت دلوقتي عندها ١١ سنه بس عندها كانسر والدكاترة قالو انها مش هتعيش كتير

سعاد

ايه ازاي الكلام ده يا حبيبتي يابنتي يعني هي مش هتكبر اصل انا كنت ناوية أخدها بس مش عارفه ظروفي مش سامحه اني اخدها معايا

المديرة

البنت دي جميله وهاديه بس يا حبيبتي عمرها قصير ربنا يتولاها برحمته

وبعدها فضلت سعاد تروح لها وتاخدها في حضنها وهي كانت مريضة جدا وصورتها صورة وخدتها وبعدها عرفت أنها ماتت وحزنت سعاد وتعبت ومحمود كان عنده ٢٢ سنه وقالها

محمود

انا مش عارف انتي ايه اللي تعبك كده يا ماما انتي كنتي كويسه ايه اللي حصل

سعاد

انا خلاص مش هعيش كتير يا محمود عشان كده عايزاك تحط الصورة دي معايا في النعش بتاعي وتتدفـ,ـن معايا

محمود

واشمعنا بقا يا ماما ومين دي اللي في الصورة دي أصلا

سعاد

ملكش دعوه دي واحده انا أعرفها اسمع الكلام واعمل بالوصيه يا محمود اوعي تخلفها يابني

وبعدها راحت سعاد

#بااااك

المغسله

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم ربنا يرحمك ويغفر لك الذنب اللي انتي عملتيه يا سعاد انا هخلي ابنك يسامحك وان شاء الله هو هيفهم ويسامح

وبعدها حكيت لهم كل حاجه ومحمود أنهار وفضل يعيط وبقا يدعي لأمه

وبكده تكون خلصت حكايتنا

ads
الصفحة السابقة 1 2 3 4

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock