ad general
روايات

سكر ناعم الفصل الاول اسما السيد

ads

كانت بريئة… أو على الأقل ده اللي كانت فاكرة.

هو؟ زير نساء مش بيقف عند أي ست…
بس أول ما سمع صوتها، اتك\سر.

مش بجمالها، ولا دلعها…

بكلمة واحدة، كانت سكر ناعم، ودابت جوه قلبه.

رواية رومانسية درامية ناعمة، فيها الحب، والخذلان، والسحر اللي مبيتنسيش.

ads

تابعي “سكر ناعم” جزء بـ جزء

ومتنسيش…

فيه سكر بيوجع أكتر

من المرّ.

علي طريق الهاويه نقابل الكثير، بعضهم يشبهنا، وملامحهم تشبه ملامحنا، نألفهم ويألفونا

وآخرون لا يمتون لنا بصله، لا نجد بهم أي صفه تميزهم..ولكن مجبورين علي اظهار ابتسام\اتنا لهم، وتقبلهم..

تلك هي الحياه..راحله..لن تعود..ولن نعود نحن كما كنا..ستظل  تأخذ من أعمارنا، وتزيد منه يوماً بعد يوم..

بعذبه بدرالدين الرشيد..
علي جسر بحيره صغيره تجلس جوان
وابنه عمها وصديقتها
نيره….
كل منهم تحمل علي عاتقها هموما لا حصر لها.. في حياتها..
فقد ابتلاهم الله بابوين الاثنان يفكرون فقط بانفسهم وبالاموال فقط…
وكيفيه جلب عريس غني لبناتهن..
لا وقت للمشاعر ولا الحب في قاموسهم..

(جوان في الصف الثاني الثانوي
وصلت لهذه المرحله بصعوبه..
نيره..في الصف الثالث، بمدرسه التمريض للفتيات
والد جوان.. راجل بسيط يمتلك قطعه ارض يزرع بها ووالدتها تعمل كخياطه للملابس
ولديها شقيقه اكبر منها ضغطو عليها واخرجوها من المدرسه بعدما وصلت للمرحله الثانويه..
وتزوجت صغيره بعد ضغط من والدها عليها تدعي جميله..
كانت والدتها امرأه بسيطه وتحب مشاهده المسلسلات كثيرا لذلك أسمتهم علي اسامي بطلات المسلسلات التي تشاهدهم

جميله… كاسمها جميله تكبر جوان بسنه واحده فقط..
ولديها طفلان توأم زوجوها عرفيا لانها لم تتم السن القانون.. زوجوها ابنه الخامسه عشر

اتي لجميله شاب يعمل بالخارج.. فطمع والدها به.. فزوجها قائلا..
(زواج البنت ستره..واهي تنزاح همها..)

يعيشون في عزبه صغيره تشبه القريه ولكن الميزه بها ان معظم اراضي العذبه ملكا لعائله بدرالدين الرشيد وولده عمران واحفاده..
عائله تمتلك اموال الكون، وتعمل في كل المجالات..
بدرالدين حفيدهم بطلا في الفروسيه وهذا يفسر الكم الهائل الذي يستحوذ عليه اسطبل الخيول..ومزرعه المواشي التي تصدر لشركاتهم
وللاسف لا يرحمو..
وهذا يفسر خوف الناس منهم وترحيبهم الحار بهم..

جوان بزهق دلدلت قدميها لمياه البحيره الصغيره..
فلكذتها نيره لتستفيق من شرودها..

بت يازفت ياجوان روحتي فين خليكي هنا..؟
بلمعه مجنونه في عيون جوان استدارت لنيره..

ـ عارفه يابت يانيره نفسي ابقي مدربه دلافين اوي ..خلاص انا قررت.. وأنا عند خالتو سهر
في مطروح هخليها تشتركلي في النادي ادرب مع عروض الدلافين…
نظرت نيره لها وهزت راسها لتستفيق..
من صدمه كلامها..
(حصري لجروب ولنا في الخيال حياه)

نعم يختي..انتي يابت مش رسيالك علي بر ليه مره هطلع غواصه.. ومره مدربه دلافين..
بلامبالاه اشاحت جوان يدها
.وهي تستقيم من مكانها تنفض ثيابها..
ـ ياشيخه اهو اي حاجه ليها علاقه بالبحر وخلاص..المهم اني راشقه فيه..
نظرت لها نيره بقله حيله وقالت..
طيب ياختي ماانتي عشان خالتك ماشاء الله غنيه وبتروحي وتيجي عليها وعلمتك السباحه زيها ومعاها فلوس متلتله ورثاها من العجوز جوزها..
ليكي حق تتبطري علينا..الله يسهله ياعم..
جوان بضحك..قري ياقراره..وبعدين ماعملي الرضي ابويا..وقفلي بقالي ست شهور حالف علينا منكلمهاش..معرفش ليه..
ال ايه خالتكو دي اللي خيبتكو..حتي جميله الغلبانه وسوس لجوزها لحد ماحلف عليها هي كمان متكلمهاش
نيره..اخيييه..طب هتعملي ايه يافالحه..؟
جوان بلمعه مجنونه في عيونها..
للاسف مفيش غير حل واحد..يابت يانيره..
نيره بصدمه..لا متقوليش هتعمليها تاني..ابو\س رجلك ياشيخه
دا علقه السنه اللي فاتت لسه معلمه..هو يعني عشان انا بت عمك انضر*ب بسببك يعني..
انتي تهربي من هنا وانض*رب انا من هنا..
بالله عليكي ياجوان ابويا اسخم من ابوكي ودماغه زفت ويقولي هتعملي زيها..
جوان بضحك..لا متخافيش المره دي هكتبلهم في الجواب..انك ملكيش ذنب..
واني اتخذت قراري بكامل قواي العقليه..
يالا يختي.

ads
1 2 3 4الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock