ad general
روايات

سكر ناعم حصري الفصل الثالث للكاتبه اسما السيد

ads

“في اللحظة اللي شافها فيها، الزمن وقف.. والصوت الوحيد اللي كان سامعه هو دقات قلبه اللي بتجري ورا ملامحها.”
(جميله)بوسط الاراضي.

ارتمي ارضا وسط المزروعات، واختفت هي بحصانه..
حصانه اللعين، كيف طاوعها وهو الذي لم يكن يدع أحدا يمطتيه غيره.. كيف طاوعها..؟
ساحره شريره..
اوقعته كما وقع هو..وانتهي أمره.
ااااه عميقه، خرجت من حنجرته.. وعينيه تكافح للبقاء  مفتوحه، ولكن.. لا فائده..
لم يعد يستطيع التوازن، تسحبه غيامه ما، استسلم أخيراً، وغاب عن الوعي.. وهو يتوعد بالانتـ,ـقام منها..
ـــــــــــــــــــــــــــــ

في قصر الرشيد..
نسرين بقلق..

_ اخوك فين ياباسم؟

مجاش لدلوقتي.. الوقت اتأخر قلبي وكلني عليه..
باسم بقلق..
_ مش عارف ياماما.. برن عليه مش بيرد بردو، مخيمر بيقول،  خرج بسراج ومرجعش ، والدنيا مقلوبه بره…
نسرين بقلق..

ads

_  ليه ايه إللي حصل؟

_  بيقولو بنت حمدي الناظر هربت من كتب كتابها والبلد كلها وراها بدور عليها،  واهل العريس بدل مايسترو علي الراجل فضحوه…مش عارف الناس دي بتفكر ازاي، هو الجواز بالعافيه..
نسرين بصدمه..

_ البت الوقحه دي..دي تستاهل قـ,ـطع رقابتها.. ياريته يلاقيها ويقتـ,ـلها..ويغسل عاره.
باسم بصدمه من حديثها، ووجهها الذي يظهر عليه علامات الكره لطفله بريئه من وجهه نظره
كانت تلعب كالاطفال علي شجره التوت منذ يومان..
وكأن المسكينه ق.تلت لها ق.تيلا…

_ لا اله الا الله..هو في أيه، انتِ تعرفيها منين عشان تتكلمي عنها كدا،  انتي ترضي لنيرمين انها تتجوز كدا؟
نسرين بحده..

_ اخرس، ايه  جاب بنتي أنا للقرويه  الفلاحه دي..
باسم بذهول..نظر لها، وهتف بتهكم، واستهجان .

_ خلاص اسكتي احسن، مش وقته الكلام دا مفيش فايده في تفكيرك أبدا، مبيتغيرش

نسرين بغل..الهي ماترجع..دي تستاهل قطم رقابتها..
باسم بصدمه؟

_ للدرجة دي ..
_ واكتر ،ومتفكرش أن أنا هنا قاعده علي وداني..
لا يابيه..انا عرفت أنك كنت معاها هي، والبت التانيه دي امبارح..ونزلت لمستواهم واكلت من اكلهم..

باسم بحده..

_ دا انتِ مرقباني بقي..؟

نسرين..طبعا..اومال اسيبكم للفلاحين دول..يستولو علي دمغتكو ويضحكو عليكو زي ابوكو..

باسم بتهكم…اااه قولي كدا بقي العقده القديمه..اللي مسكاها ذله لابويا..لحد الان بس هو حضرتك إيه اللي مضايقك يعني..
مادام خالتي الله يرحمها نفسها رضيت ببابا..
انتي مالك بقي؟

نسرين بغل…عشان غبيه؟ومكنتش تستاهل ابوك اصلا..
باسم بصدمه..

_ اسكت ،متكمليش أنتي ازاي كدا؟
القلوب ماعليهاش سلطان، وابويا مكنش ذنبه انه وقع في العشق واللي سمعته من جدي الله يرحمه انه من يوم مااتجوزت هي، وبعدت وهو مقصرش واختك كانت عارفه ورضيت تتجوزه وهي اللي عرضت نفسها عليه..
حب من غير مشاعر..
نسرين بحده..

_ اسكت..محدش عارف حاجه..اسكت..
باسم باستنكار..

_ لا وحياتك عارفين كل حاجه…
جدو الله يرحمه جمعني أنا واخواتي قبل مايمـ,ـوت وحكالنا كل حاجه..
وبتهكم وشماته اكمل..
_ ولكِ أن تتصوري يعني إيه كل حاجه..
نسرين بصدمه..

_ ازاي، وانا معرفش، وقالكو ايه؟

باسم بتهكم..

_ قالنا اللي كان كفيل يغير فراس من ناحيتك بالطريقه دي؟ ويبقي مسخ..
ابتلعت نسرين خوغها..

_ نعم، تقصد ايه؟
باسم بمغزي..

_ بس الغريبه بقي..انت ليه وافقتي ببابا بعد مـ,ـوت خالتو نوران..؟

نسرين بصدمه..

_ قصدك ايه ياباسم..؟

_ كنت عاوزني اسيب ابن اختي للفلاحه تربيه..

باسم..
_ واش عرفك انه كان هيتجوز الفلاحه..وهي أصلاً محدش يعرف ليها طريق..

نسرين بتأتأه..

_ أكيد كان هيدور عليها ويتجوزها..وبعدين تقصد ايه بمحاضرتك دي..
دا كأني شايفه أبوك من سنين قدامي؟
باسم بهدوء وبمغزي..

_ ياستي ولا حاجه،خلينا في بدر دلوقت..

اتمني بس ميكونش ادخل في موضوع بنت الناظر..
نسرين بحده..

_ ويدخل ليه،اصلا بعد اللي عملته؟

باسم بانتباه..
_ وهي عملت ايه،مخليكي شايطه كدا؟
ولا عشان يعني….

نسرين بغل..

_  بطل تفكرني كل شويه باللي فات. احترمني شويه، انا مغلوله منها عشان حاجه تانيه..

_  حاجه ايه؟

قصت عليه  ماحدث..

صدم،و فلتت منه ضحكه غصبا عنه….

نسرين بصدمه من ضحك ابنها….

_ لا يمكن تكونو من دمي..انتو ايه، انت مش مضايق عاللي حصل، و بتضحك كمان..

باسم بابتسامه..

_ والله بنت بميت راجل.. ياريتني كنت موجود…
كان نفسي اشوف وش بدر بيه، وهو بياكل القلم بدالها،لا واسأله، وشك احمر ليه..
ينفخ في وشي ، وميردش..
نسرين بحده..
_ اخرس انت اتجننت.. هو مفكر أني هسيبها.. قسما عظما لاوريها الغبيه دي..

نيرمين بشماته بعدما استمعت لحديثهم وهي تهبط الدرج..
ـ ياريت يامامي.. تتربي بنت بيئه اوي..
باسم باستنكار.. لا وحياتك بنت عندها أصل، وسرعه بديه،  اللي زيك ميعرفهاش..
نيرمين بصدمه..

_ شايفه ابنك يامامي..؟
نسرين..

_ باسم؟

قـ,ـطع حديثهم، مخيمر الذي يلتقط انفاسه بسرعه..
ـ ياباسم بيه.. الحق ياباسم بيه..
باسم بخوف انتفض من  مكانه…

ـ في ايه يامخيمر انطق…

_ هقولك اهو يابيه..
_ بدر بيه خرج بحصانه.. و الحصان رجع  من غير سي بدر..

باسم بصدمه..

_  ايه بتقول ايه، بدر فين؟

_ معرفش، يابيه..

_ طب تعالي بسرعه نشوف في ايه.؟
التف لوالدته التي تركض خلفه..

ads
1 2 3 4 5الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock