ad general
روايات

سكر ناعم للكاتبه اسما السيد الفصل الخامس

ads

جوان بفضول..
– طب إحكيلي أول مره شفتيه كان إيه رد فعلك..

نظرت لخارج الغرفه، وابتسمت

– هحكيلك ،ياستي..بقلم اسما السيد

– مش عاوزاه أرجوك ، ياابه والله ما هكلم ابن الرشيد تاني..
ولا هعمل أي حاجه تزعلك..

والدها بحده، صفعها علي وجهها..
اخرسي يابت ال…. … فضحتيني.. أنا قلت هتجوزيه يعني هتجوزيه.
وهو فين ابن الباشا اللي فضحتي نفسك في نصاص الليالي عشانه..
هااا..
دا لولا الداكتور طمنا أنك بت بنوت لسه كنت دفـ,ـنتك بايدي يا وس..
هي كلمه..ياتخرجي تقعدي مع العريس..يا واشرب من دمك..
بخوف طفله ارتدت عباءتها ، ولبست حجابها وخرجت..

ads

– صدمت حينما، رأته كان شاباً ليس كبيرا كما اخبروها.. يبدو بمنتصف الثلاثينات..
وهي طفله… لم تكمل الثامنه عشر بعد..
جلست بجانبه بهدوء، وخفضت رأسها..
ارتجف جسدها ، حينما ردد اسمها..بهمس
ـ سهر..؟

صدمت ولم تستطع أن تجيبه..اقترب منها ومد يده وبجرأه رفع رأسها..ونظر لها ، مردفاً بهمس.

– بسم الله تبارك الرحمن..
انتفضت بخجل…وابتعدت عنه..

– ششش، إهدي متخافيش ياسهر.. أنا مش عاوز اذيكي..ولا عاوزهم يؤذوكي..انا عرفت اللي حصل كله..
جز علي اسنانه، ومد يده يتلمس خدها المحمر.
– مين اللي ضر\بك كده ياسهر..؟
سهر بخوف..
– مفيش
ابتسم ،وصمت قليلاً..

– طب مش عاوزه تعرفي أنا شوفتك فين؟
رفعت نظرها والتقت عينها بعيونه…
ـ أول مره شوفتك فيها كان من شهرين..يمكن تقولي أني راجل عجوز، وكبير عليكي بس انتي خطفتي قلبي..
ابتسم واكمل..غير عابئاً بخجلها..
– عارف بتفكري بايه؟، اني لو خلفت كنت جبت قدك..
بس للأسف أنا مبخلفش ياسهر..
كنت متجوز قبل كده ، وحاولت كتير بس ربنا مأردش..وانفصلنا..كان جواز تقليدي، وإنفصلنا…

معرفش يمكن إللي حاسه ، يكون مشاعر أبوه
ناحيتك..مش عارف..كله اللي عارفه أن أول ماشوفتك قلبي اتخطف..
عارف الطريقه اللي هنتجوز بيها غلط..وانك ممكن تكوني دلوقتي كرهاني..بس أنا عاوزك معايا..
لما عرفت اللي حصل، وفواز حكالي..
فكرت كتير..ليه لا.. أنتِ محتجالي..وانا كمان محتاج لحد جمبي..
سهر أنا مبدورش علي علاقه..
أنا وحيد وخايف أمـ,ـوت وحيد..مليش حد.. وخصوصاً بعد مايأست أني اخلف..مش عاوز اجبرك..علي حاجه..
فأنتِ إيه رايك، تقبلي تكوني معايا..؟

سهر بخوف..
ـ بس..
ـ مبسش..بصي حواليكي..ابن الباشا سابك وهرب زي ماسمعت من فواز.. واختار الفلوس والمال.. او الله اعلم حقيقي معرفش..واهلك في الحالتين مش عاوزينك..
إنما معايا أوعدك اللي عاوزاه هعملهولك..ومش هقربلك إلا لو أنت طلبتي بنفسك..
كانت ابتسامته حنونه، ووجهه بشوش.. أدخل الطمأنينة لقلبها، كالمغيبه هزت رأسها بالموافقه..
لم تكمل السبعه أيام، وكانت زوجه له..
انتشلها من عالمها المقرف، إلي عالمه الوردي..غير هويتها ، وحالتها الاجتماعيه ، وأصبحت أخري
متحرره..
فع\شقته..كما لم تع\شق من قبل..

انتبهت علي جوان المصدومه..

– ياااه ياخالتو ايه الراجل ده..
سهر بحب…

– مش قلتلك حنين جدا.. وبحبه جدا جدا..
وضغطت علي حروفها قصداً..
جوان بفضول..
– طب وال..قصدي يعني اتجوزتو بحق وحقيقي ولا فضلتو كده..

سهر بضحك..

– تقصدي العلاقه يعني..عاودت بنظرها للخارج..وبقهقهه هتفت….
ـ اااه، وأنا إللي طلبت منه كمان..

جوان ..غير هويتها ، وحالتها الاجتماعيه ، وأصبحت أخري
متحرره..
فع\شقته..كما لم تع\شق من قبل..

انتبهت علي جوان المصدومه..

– ياااه ياخالتو ايه الراجل ده..
سهر بحب…

– مش قلتلك حنين جدا.. وبحبه جدا جدا..
وضغطت علي حروفها قصداً..
جوان بفضول..
– طب وال..قصدي يعني اتجوزتو بحق وحقيقي ولا فضلتو كده..

سهر بضحك..

– تقصدي العلاقه يعني..عاودت بنظرها للخارج..وبقهقهه هتفت….
ـ اااه، وأنا إللي طلبت منه كمان..

جوان بصدمه..
– ازاي..؟
تراجعت سهر برأسها للخلف، وبضحك هتفت..

– روحي نامي ياجوان، أنتي لسه صغيره عالكلام دا يا ماما..
جوان بغيظ..
– لا أنا كبيره..وعندي 21سنه..

سهر بغمزه..
– شكلك صدقتي الكدبه.امشي ياماما يالا..عاوزه اريح شويه..

جوان بغيظ..
– اوف منك..ماشيه ماشيه..
ضحكت سهر عليها، ومدت يدها جذبت صورته شارده بأول ليله لهم معا…وكيف تخلت عن خجلها..

كان فارسها المغوار، علمها كل شئ..
من كان يراه كان ، يقسم أنه شاب بالعشرين من عمره
بلحيه يتخللها بعض الشعر الابيض..
وكان سباحاً ماهراً..علمها السباحه والغطس، و دخلت بفضله السباقات ، وكانت تفوز بها ببراعه..

حتي أداره شركاته، أشركها بها، وعلمها كل شيء عن الاداره، حتي أصبحت اذكي ، وامهر منه..
لم يتركا شبرا معاً، إلا وزاروه ..
احبته، و نست ماضيها وكل شيء، بجواره، ولدت من جديد..

فعلوا كل شئ معا، وتشاركاه، إلا الفراش لم يتشاركا به..

عاما مر عليهم معاً..ولم يلمسها قط إلا قبلاً متفرقه ..
وعدها أنه لم يلمسها الا بارادتها ونفذ وعده..

بغرفتها علي الهاتف..
– يعني انتِ شايفه كده ياعاليه؟

عاليه بهدوء..
– ااه ياسهر.. أنسي الماضي، وعيشي حياتك..
حرام أصلا ً تهجريه ومتديلوش حقوقه..

سهر هسألك سؤال…

ـ انتي حبيتي كرم..؟

سهر بتوتر..
– هااا..
ـ يبقي حبيتيه ياسهر، اسمعي ياسهر أخويا استسلم واتجوز ومراته حامل، مستحملش عيشه الفقر لما ابوه رماه يومين من غير فلوس..
واتجوز نوران هانم، اللي كانت عامله صحبتك وصحبتي..ورماني هنا بامريكا لجوز ماما وماما..
عيشي حياتك ياسهر..وبيعي إللي باعك..

سهر بابتسامه..
– تعرفي ياعالية، إني دلوقت بس أقدر اقولك أني حبيت كرم..
ـ إزاي ياموكوسه بقي؟
ـ لأن كل كلامك إللي قولتيه عن اخوكي ، مأثرش فيا..ولا حزنت ولا زعلت..ياستي ربنا يوفقه..

أنا فعلا ياعاليه، بحب كرم ، وسلام بقي لأني عروسه..
ـ عاليه بصدمه..
– انتِ يابت استني..يامجنونه..

بابتسامه فرحه، أغلقت هاتفها وفتحت دولابها وبحثت بين ثيابها عن ثوب نومها الأبيض التي اشترته هي وعاليه ..

فتحت باب غرفتها بهدوء، بعدما استعدت وكأنها عروس بليلة زواجها..
ووقفت أمام غرفته، وأخذت نفساً قوياً، شجعت به نفسها..

– اوف.. أهدي..يا سهر مفيش حاجه..
مدت يدها وبهدوء فتحت باب غرفته..
كان منكباً علي بعض الأوراق يعمل كالعاده ليلاً..رفع رأسه، وصُدم، وجحظت عيناه وألقي بنظارته ..
ـ سهر..؟!

اقتربت منه بجرأة، وازاحت الأوراق بعيداً
وجلست علي قدميه، محاوطه عنقه..

ـ يا عيون سهر..

ابتلع كرم ريقه ، وتصلب جسده من تأثيرها عليه..

وبهمس أردف..

ـ سهر..ياحبيبتي..هي الحاله جت..عملتي نصيبه إيه تاني..؟.
قهقهت بسعاده، جعلته كالمغيب..

ـ ياصلاه النبي..

حاوط خصرها وقربها منه..،وهتف بهمس..
– عاوزه ايه ياسهر؟
ـ عاوزاك انت؟
كرم بهمس وقد فهم ما ترمي إليه..

ـ ما أنا أهو..ياقلب كرم…قولي إللي انتِ عاوزاه..
سهر بغيظ..
– اف منك ياكرم..هو أنا لازم أشرح يعني..؟
كرم بضحك عليها..
– اومال يعني هفهم ازاي أنا؟

ads
الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock