ad general
روايات

سكر ناعم للكاتبه اسما السيد الفصل السادس

ads

بقولك ياباسم..

– تفتكر مين  ممكن ، يعرف مكان سهر وجوزها الانصاري..عايشين فين؟

باسم ببرود..
– معرفش..

بدر بغيظ..

– أنت يااخي محدش يعرف ياخد منك منفعه،  متفكر معايا..

ads

باسم ببرود..

– انت عاوز تنتقم، وانا في الانتقام معرفكش..ابعد عني يابدر سيبني في حالي..والهم أللي الا أنا فيه..

بدر بغيظ..
-ماشي ياباسم، وبردو مش هسيبها هجيبها هجيبها..
باسم بلامبالاه..
– الله معك، بس خلي بالك وانت بتنتقم تقع علي جدور رقابتك..

بدر بحده..
– ملكش فيه..خليك في حالك.
ــــــــــــــــــــــــــــ
بشرم ..

انتهي من الحديث مع والده ووقف يتأملها..

جميله..هادئه..لم يري بحياته أجمل منها..

زفر بهم، لا يعلم إلي أين، ستقوده خطواته معها.
مايحدث له بقربها، يحدث  لأول مره..

أيعقل، أن قلبه اللعين خفق لها، أم أنها شهوه وقتيه..وسترحل بعد أن يحصل عليها..

رفعت عيونها الحزينه ونظرت له، وابتسمت له إبتسامه حزينه، كحالها..
التقت عيونهما، ولم تزيحها ككل مره بلا خجل ، وتخفضها…
ولاول مره ينظر لامراه بلا شهوه..
حثته قدميه علي السير ناحيتها..
ااه حارقه خرجها وهي تهمس باسمه..
فراس؟
الهذا الحد اسمه جميل..؟
اول مره يشعر بحلاوه اسمه..وكانه شاب مراهق يتصرف بلا عقل
خرجت الكلمه منه عفويه..
قلب فراس..
ولكنها لم تسمعها..لم يخرجها من بين شفتيه
وكأنه خائف..
زفر بحده وجلس بجانبها..
نعم ياجميله؟
صمتت ورأي الخوف بعينها من قربه..
فابتسم..
عليها وعلي خوفها..
طب ايه رايك نتعرف من اول وجديد..؟
جميله بتوتر. ازاي؟
فراس..يعني تفتحيلي قلبك..وتحكيلي؟
جميله بخوف..بس
فراس بحنان..مبسش..انا كمان نفسي احكيلك كل حاجه عني،تقبلي تسمعي حكايتي..؟
جميله بهدوء..ياريت..انا خايفه منك اوي.
فراس بصدمه من صراحتها..
خايفه مني؟
جميله بخجل هزت راسها..معرفكش…
فراس بحنان..طب تعرفي ان انا نفسي مش عارفني دلوقت…
جميله..ازاي؟
فراس بضحك مش عارف؟

بس سيبك انتي..
مد يده لها وبابتسامه..
ـ انا فراس عمران..صاحب الفندق اللي كنتي فيه.. ومجموعه فنادق في كل دول العالم..
رجل اعمال بس مبحبش قعده المكاتب والشركات..
عشان كده فري زي ماانتي شايفه..
تجربه جديده عليها وهي هشه ضعيفه وليست جريئه..
خجلت ومدت يدها له..فأحكم يده عليها
شعرت بدفئ يديه..واصبعه الاكبر تحرك ليتحسس ظاهر يدها بهدوء..
لمح توترها وخوفها..
ـ متخافيش..
تنهدت وقالت بابتسامه..
ـ وانا جميله الناظر
فراس بهدوء..تحبي تحكيلي الاول،ولا احكيلك انا؟
جميله..بتوتر طفله..مش عارفه؟
فراس بابتسامه لبراءتها..بس انا  بقي
زهقان وعاوز احكي انا الاول.
ايه رايك تسمعيلي؟
جميله بهدوء..موافقه؟
لا يعلم لما يريد أن يخبرها قصته..لا يريد خداعها..يريدها ان تعلم عنه كافه شئ..
لطالما كان صفحه بيضاء امام الجميع..
لا يريدها ان تستمع عن افعاله من غيره..

بهدوء رجع براسه للخلف ودفع بالارجوحه للخلف وبدأ يحكي لها…
بعد نصف ساعه من الكلام..كانت تستمع له بعيون مصدومه..
جميله بصدمه..
انت زير نسا..
فراس بقهقه عليها…وعلي منظر وجهها..
ـ بالحلال..
جميله بصدمه..ومراتك راضيه وعارفه؟
فراس بكدب..لا هتعرف منين..متعرفش طبعا..
جميله بصدمه..بس انت كده بتخونها..
فراس بهدوء..سيبك مني.واحكيلي عنك انتي؟
جميله بخوف منه..انااا.
فراس بهدوء..احكي اللي حابه تحكيه..بس اعرفي ان كله كلمه هتقوليها هتفيدنا في اللي جاي..؟
بهدوء بدأت تسرد له…
مر الوقت ولم يشعرا به..
حتي انتصف الليل..وهو يغلي من الداخل لما حدث معها..يتوعده بالهلاك..
يقسم سيجعله يتوسل لها..
نظر لها كانت تغمض عيونها كطفله صغيره..
ابتسم وحملها علي ذراعيه..
صعد بها لغرفتها..ووضعها علي الفراش بهدوء..
اقترب من شفتيها ليقبلها..
ولكن عاد صوت ابيه ليرن باذنه..
ـ بس ياريت لما تلاقي اللي تخطفه تمشي صح مره واحده في حياتك..
ابتعد كالملسوع لا يعلم ما به..؟
مسح علي وجهه وغطاها وخرج مسرعا..
ــــــــــــــــــــــــــــ
بفرنسا..
لينا..لينا..
ماذا مدام؟
نازلي بحده…خذي هذان المقرفان من هنا،صوتهم يزعجني،لا يصمتون ابدا
لينا بحزن علي الطفلان..الذان لم يصمتا منذ اتيا..يبكيان باستمرار
ينادون علي والدتهم..
لينا من اب مصري وام فرنسيه تعمل مربيه للاطفال..
جلبوها لتعتني بالطفلان..المذعوران..
قلبها يغلي من اجلهما..
رفعتهم لاحضانها…وياليتها تعلم مكان والدتهم وتقسم ستعيدهم لها..
نازلي بحده..ولم تعلم ان لينا تفهم العربيه..
ـ حاجه تقرف،فلاحين زي امهم..ولا اشوفلهم ملجأ ارميهم فيه
انا ناقصه قرف..
لينا..بصدمه نظرت لها..وبهمس..ملجأ؟
ربنا ينتقم منك ياشيخه..
لمحت والدهم..
نازلي..حبيبي جيت
حسام..اومال فين الولاد؟
نازلي بخب\ث..حبايبي حلوين وانا حبيتهم اوي ياحسام..
ومع لينا بيلعبو معاها
حسام بتنهيده..طيب كويس..
نازلي..مالك؟
حسام بتنهيده..مش عارف سألت علي جميله..محدش عارف راحت فين،مرجعتش البلد لسه؟
نازلي بحده..وتسأل ليه..مش خلصنا من الموضوع دا بقي؟
حسام بخوف منها..ابدا انا خايف بس تشتكينا
نازلي بمكر..لا متقدرش..واقفل بقي عالسيره دي..
نازلي بهمس..وان شاءالله تكون م\اتت واستريحنا..اف
(نازلي ابنه رجل اعمال هارب تعرفت علي حسام وتزوجته بطلب من ابيها ليجعله وجهه لشركته ليدير شركته المشبوهه)
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بأمريكا..
صباحا..
افاقت علي سطل من الماء يسكب علي وجهها..
جوان بصدمه..عااااااااااا
فتحت عيونها بصدمه..
انتو مين؟
ياماما..انا فين؟
يونس بقهقه..دي الاصطباحه هنا ياشابه..؟
يامن بهدوء..تؤتؤ اخص عليك يايونس..خضتها..
جوان بصدمه.قامت مفزوعه تنظر حولها.
انا فين؟
وانتو مين؟
وخالتو فين؟
يونس بقهقه وخب\ث..مستنياكي في اوضتها..
جوان بصدمه..خرجت مسرعه لخالتها..
ـ يانهار اسود ومنيل انا انضحك عليا ولا ايه؟
خالتو..ياخالتو..
فتحت الباب بقوه ودخلت..
صدمت مما راته.. خالتها تنام بعمق علي صدر احدهم..
بوضع مخزي..
وضعت يدها علي اعينها..وصرخت
عاااااا..
اغلقت الباب مسرعه..
قابلها بوجهها يونس ويامن الذي افترشا الارض ضحكا عليها..
يونس..احسنلك تجي ورانا بسرعه عشان اللي جاي مش هيعجبك..
جوان بصدمه..يعني ايه؟
وانتو مين؟
يامن بلهفه..يالا بس بسرعه تعالي قبل ماابويا يصحي وهو اساسا مش طايقنا..
سهر بصدمه…ابوك..؟
انا مش فاهمه حاجه..
جذبها يونس من يدها مسرعا بعدما استمع لسباب والده..
يالا بسرعه..احيييه..
ــــــــــــــــــــ

ads
الصفحة السابقة 1 2 3 4الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock