
سكر ناعم للكاتبه اسما السيد الفصل السابع
لينا بحزن وهمس وهي تغلق تسجيل هاتفها..
اقسم بالله لرجعك ليها لو هقلب عليها الدنيا
بس انتي متبكيش..
وكأن الطفله تعلم م\اتقوله..ابتسمت لها واراحت راسها علي كتف لينا وراحت بثبات عميق..
ــــــــــــــــــــــــــــ
اصابك ع\شق
اسما السيد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ببيت معتصم
بالقاهره..
انتي اتجننتي ياماما..ازاي تعملي كدا اصلا من غير اذني؟
ومين اداكي الحق تتكلمي مع الناس قبل م\اتقوليلي؟
ريهام والده معتصم بحده..وايه اللي مش عاجبك بنيرمين بقي؟
حسب ونسب وجمال..
انت قربت تنهي 35سنه ومش عاوز تتجوز..
وانا شايفه انك معجب بنيرمين..
معتصم بصدمه..وحتي لو في 1%اعجاب من ناحيتي ليها..
فدا ميدكيش الحق انك تتصرفي من غير اذني..
ياماما نيرمين متنفعنيش..اه منكرش انها حلوه
ويتمناها كتير..وانا فوجأت بيها كبرت كدا بس متنفعنيش نهائي..
ريهام بحده..ولد انت ناوي تكسفني مع الناس ولا ايه؟
انا خدت ميعاد مع ابوها انهارده وهما موافقين..
معتصم بصدمه..موافقين؟
دا انتي مرتبه بقي الموضوع علي كيفك..
وان قلت لا..
ريهام بصدمه..يبقي بتخسرني..انا زهقت من الوحده يا معتصم وانت علطول مشغول
رجعت من برا..علي شرم..
ومش عاوز تريح قلبي..
حرام عليك يااخي..
معتصم بحزن…ارجوكي متضغطيش عليا ياامي..
متخسرنيش صاحبي..نيره دي مش هتنفع معايا..
ريهام بحده..اومال مين اللي هتنفع معاك بالظبط
انا غلبت معاك..
مدت يدها ومسكت قلبها بتمثيل..
اااه قلبي..الله يسامحك يامعتصم..
معتصم بخوف عليها فهي مريضه قلب..
ماما حبيبتي..
خلاص هعمل اللي انتي عاوزاه..
ريهام ببسمه..ربنا يريح قلبك ياقلب امك..
ايوا كدا..
معتصم بتنهيده..ربنا يستر..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بامريكا..
مالك ياكرم في ايه؟
كرم بتنهيده مد يده وجذبها من خصرها جلست علي قدميه..
مدت يدها تتحسس لحيته البيضاء..
وهمست..عجوز..
كرم ببسمه..لو بتغظيني ياسهر..فانا بع\شق كلمه عجوز من بين شفايفك..
سهر بخب\ث..طب ياعجوز..
لثم فمها برقه..وابتعد عنها..
سهر بحيره..
ـ مالك ياكرم؟
كرم بحزن..نيره اتجوزت ابن الرشيد..
سهر بصدمه استقامت مفزوعه..ايه؟
مين فيهم.؟وليه؟
انا مش فاهمه حاجه…
كرم بهدوء..اقعدي وانا افهمك..واهدي
بهدوء قص لها مااخبره اياه الجاسوس الذي جندته سهر لحسابها..
من ارسله بدر ليبحث عن جوان..
سهر بصدمه..بس نيره ملهاش ذنب ياكرم..
البنت دي صعبانه عليا جدا..
عيله الرشيد..عيله مش سهله..واكيد ابنهم زيهم…
كرم بهدوء..انا سهل عندي اجيبها ياسهر..بس انا رأيي نسيبها تاخد فرصه معاه
مش يمكن يحبو بعض..
يمكن ترتاح معاه
وبعدين انا سألت عن بدر وباسم..
وسمعتهم لا غبار عليها.
مش زي فراس ابدا..
سهر بهدوء..انت شايف كدا؟
كرم بحب..ااه ياسهر…اطمني اول مااحس انها لازم تبعد انا عيني عليها..
هبعدها..
سهر بحب..انا بحبك اوي ياكرم..انت ازاي جميل كدا؟
ـ وانا بع\شقك ياعيون كرم..
تذكرت جميله..ابتعدت عنه..
كرم..
ـ ممم..
ـ جميله مبتردش علينا..قلبي واكلني عليها اوي
كرم باستغراب..
ازاي؟
ـ سهر..معرفش بس من واحنا في القاهره وانا مش قادره اوصلها لا انا ولا جوان
وتليفونها مغلق دايما..
كرم بتفكير..غريبه…طب م\اتكلمي سمر
وتساليها عنها كأنك متعرفيش حاجه
سهر..تصدق عندك حق..هسألها…
كرم بخب\ث..بس مش دلوقتي..تعالي عاوز اقولك كلمه..
سهر بخب\ث..كلمه ايه؟
كرم..اصل البيت فاضي.وانتي عارفه الشيطان شاطر
سهر بقهقه…عاوز ايه ياراجل ياعجوز.؟
كرم بغمزه..هقولك ياقلب العجوز.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بالنادي..
كانت تجلس علي المقاعد تشاهد عرض الدلافين بانتباه وبجانبها ابناء خالتها وابنه عاليا ميار
وشقيقها عمار
جوان بانبهار..عاوزه ابقي مدربه شكلها..
عمار بصدمه..بجد؟
جوان..ااه بجد جدا كمان..قولي ازاي اشترك في التدريب دا؟
يونس..وتشتركي ليه ياهبله اصلا..
بابا ليه اسهم هنا في النادي..
وكمان جوز طنط عاليا اونكل سامي
يعني اللي انتي عاوزاه اعمليه..
جوان بصدمه..قول والله؟
عمار باعجاب..بجد عاوزه تتعلمي؟
جوان..ااه ياعمار..
عمار خلاص انا هعلمك..
جوان بصدمه..بجد..تعرف..
عمار بسرعه..جذب يدها..تعالي اوريكي..
جذبها معه لاسفل حيث حمام السباحه
وعرض الدلافين الراقص.
ومن هنا بدأت اولي خطواتها..
صفقت علي يديها وهي تشاهد عرضه الراقص
معهم..
واااو..برافوو ياعمار..
عمار في الثالث والعشرون من عمره مولع بالسباحه والغطس وكل ما يتعلق بهم..
جذبها بهدوء..لتخطو معه اولي خطوات تعليمها
وهي كانت اكتر من مرحبه..
ــــــــــــــــــــــــــ
بشرم..
بهدوء اغلقت مصحفها بعدما شعرت بعينين ثاقبتين تنظر لها..
رفعت عيونها وتقابلا معا بنظره طويله
خجلت وانزلت عيونها..
اقترب منها كالمغيب كل شئ معها.يعيشه لاول مره…
منذ اقامت صلاتها وهو يراقبها..
شيئا بقلبه منذ التقاها يخبره انه لم يعد كالسابق..
وخصوصا بعد ما حدث ليله امس..
flash back..
ابتعد عنها كالملسوع لم يستطع ان يتمادي معها..لم يرد ان يدنث براءتها بعهره وفساده..
خرج مسرعا من البيت بأكمله
ولاول مره منذ التقاها يرد علي هاتفه الذي يرن باسم عا\هره ممن يعرفهم..
ذهب ليهرب من سلطانها وهالتها التي تقتحم عالمه
ـ مالك يافراس مش في المود يعني..؟
فراس بحده..مالي ماانا حلو اهو..
سيدرا بعهر..مدت يدها له بكأس..
اخذه منها بحده..وقربه من فمه..فعاد صوتها يردد باذنه بتلك الايه التي مازالت ترن باذنه..
مدت سيدرا يدها تتحسس صدره وتقبله وتخلع عنه قميصه..
اغمض عيناه فابصرها هي، بعيناها المصدومه..
وهي تخبره..
ـ انت زير نسا..