
سكر ناعم للكاتبه اسما السيد الفصل الثامن والتاسع
بقي عادي ناس يختارو صح وينأذو
والحب مش محكوم بحاجه تميزه..
مش اي احساس بالسعاده بينقبل
ولا اي وعد هناخده سهل ننفذه..
وبصراحه الدنيا بتغيرنا براحه ومابين شعور بالذنب والراحه كله اختلط..
صمت وبهدوء استدرت من بين ذراعيه، انظر له….أغمض عيونه سريعا…
ونزلت دمعه حارقه من جانب عيني..مددت يدي المرتعشه من اثر غزوه عليها..اتحسس وجهه
جاهد ليبقيها مغلقه ولكني كشفته.
ابتسمت بجانب شفتاي، وكتمت غصتي حتي لا يسمعها..
لم يعد يهم ابدا..ولم اعد انااا كالسابق ولن اعود ابدا
لن اعود جميله الطفله، ولن تعود براءتي التي دنسها من كان من المفترض ان يصرخ بطهرهي وشرفي.
لذا لما لا اقتطف بعضا من تلك الراحه التي اشعر بها الان بين ذراعيه..
تلك النشوه التي تشعرني اني ملكه..
وان احدهم يراني كنزه الثمين..
لا اعلم ماذا يخبئ لي القدر، ولكني أريد ان ابقي هنا بين احضانه للابد..
اقتربت بوجهي منه..وبشجاعه اكتسبتها منه طيله اربع اشهر وجرأه.. قبلته…
قبله طويله عبأت صدري من نفسه ورائحه عطره المميزه….
فتح عيونه وصوت تنفسه اصبح مسموعا..
مد يده ودفس يده بين خصلات شعري القصير التي اشبعها تقبيلا وكم اخبرني الليله انه يع\شق الشعر القصير..
وبعنف أكمل ما بداته انا….
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بشرم..
بغرفه بالفندق..
يفترش الفراش شاخصا ببصره للااعلي شاردا فيها..
ماذا تفعل الان؟
هل نامت.،ام جافاها النوم مثله…
هل انتهت وصله بكاءها ام مازالت نادمه علي قربه منها..
لم يستطع ان ينظر بوجهها ولم يستطع ان يبقي ويري لمحه الندم التي راها بوجهها تلك الليله..
هو من جني علي علاقتهم بنقده لوعده معها..
ولكنها لم ترفضه واستسلامها شجعه….
باسم بحزن..انتفض من فراشه..
ووضع وجهه بين كفيه..
صائحا بعنف..غبي..انا غبي..
مكنش لازم اقربلها..واخلف وعدي..كان لازم اتحكم في نفسي…نزلت دمعه حارقه احر\قت وجهه
وغصه ابتلعها…
وبتهكم اكمل..
لا و زودتها برساله زي السم..كان عقلي فين بس..يارب ارحمني وارحمها
باسم بصدمه..هو انا حبيتها ولا بتهيألي…؟
اااه يارب..
مد يده وضر\ب رقم هاتف المنزل..لعلها ترفع الهاتف وترد عليها..
وكالعاده خابت آماله وهو يستمع لصوت والدته..
اغلق مسرعا..والقي الهاتف..
اااه يانيره..والله بحبك..
مش قادر..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بفيلا الرشيد..
الليله فرصتها زوجها غائب عن المنزل بمؤتمر طبي..
وابنها الكبير والاصغر منه رحلا ولن يعودا قريبا..
وبقي باسم ومنذ ايام وهو بشرم تارك لها اكتر انسانه تمقتها..
ابتسمت بمكر وهي تستعد لتنفذ خطتها..
صعدت مسرعه للاعلي.. واخرجت من درج مكتبها..بعضا من اوراق منذ شهر وهي تنتظر فرصه لتريها اياها..
اخذتها وخرجت مسرعه ووقفت امام غرفه نيره ودقت الباب وعلي وجهها ابتسامه خبيثه..
ـ ادخل..
التفت نيره بصدمه للمقبله عليها…
حضرتك..
نسرين بحده..بلا حضرتك بلا زفت..
انا جيالك في كلمتين..مكلفني بيهم باسم..
لانه قرف ومش عارف يجبهالك ازاي،وخايف من ابوه؟
نيره بخوف ورعب دب بقلبها..عن ماذا تتحدث هذه.؟
ـ ماله باسم في ايه؟ ليكون جراله حاجه.؟
نسرين بحده..اخرسي قطع لسانك..فال الله ولا فالك..يافلاحه..
امسكي..الاوراق دي اوراق طلاقك..باسم طلقك
ومش عاوز يشوف وشك تاني.. وبيقولك مع السلامه
نيره بصدمه اخذت الورق من يدها ونظرت به..
بالفعل اوراق طلاق وامضاء شخص عليها ولكنها لا تعلم ماشكل خطه ولا تستطيع تمييزه.
ابتلعت ريقها ورعشه يدها بدأت في الظهور امامها
رفعت نظرها لها وجدتها تنظر لها بشم\اته وغل.
كالمغيبه سبتها..كذابه..انتي.كدابه
ودي ورقه مزوره..باسم عمره ما يعمل كدا..انتي كدابه..
اطلعي برا..
نسرين بحده..رفعت يدها وصفعتها..بتكدبيني انا ياحيوانه..؟
صدمت ووضعت يدها علي خدها وبلا حيله سالت دموعها..
ولم تصمت..برده كدابه..ومش همشي الا لما اسمعه بيقولها بلسانه..
نسرين بتشفي بس كدا ياحلوه..طب اسمعي انا بردو عامله حسابي…
لعبت قليلا بهاتفها..وفتحت التسجيل علي صوت ابنها..
كان صوته هو..يتحدث بحده وانفعال..
انتي اتجننتي ياماما اكمل مع مين.؟
دي انسانه مستهتره ولا يمكن اسمها يتحط جار اسمي..هو..
لم تدع التسجيل يكمل اغلقته مسرعه..
نسرين بشم\اته..سمعتي..اظن تخلي عندك دم بقي وتتكلي عالله..
نيره بدموع رفعت عينها ووقعت علي عين نسرين بقهر وشعور بالظل\م من كل العالم..
قابلتها شم\اته وتشفي من عين نسرين..
نيىهح بجمود..
صلبت ظهرها ومسحت دموعها..
وبعزه نفس اكملت..
تمام..سيبيني الم هدومي واوعدك اخر مره تشفوني كلكم..
نسرين بفرحه..مع السلامه..
خرجت مسرعه…
ووضعت يديها علي وجهها وبكت الي ان جف حلقها..
الظل\م موجع، وما اصعب من ان يكون ممن روحك به..
تنهدت واستقامت بعدما مسحت دموعها بقوه.
من انهارده مفيش بكا تاني..
كفايه ظل\م فيا بقي..هبعد عنكم كلكم وبكره تشوفو نيره الفلاحه دي هتبقي ايه؟
لملمت متعلقاتها التي اتت بها ووضعتهم بحقيبتها وارتدت ثيابها ودارت بنظرها للغرفه تودعها
وقعت عيونها علي قميصه المعلق علي شماعه الغرفه..
الذي البسه لها بعدما سلبها عذريتها تلك الليله..
ذكري اخري عادت لراسها معه..
flash back..
نيره..
لا رد انكمشت علي نفسها وصمتت خجلا من استسلامها المخزي..تريد النوم ولكن تشعر بالبروده رغم جسده الذي يحاوطها ويديه التي تدلك ظهرها بحنان..تبعث لها الحراره..
باسم بغصه..نيره..
بردانه يا حبيبتي…
خانتها دمعتها ونزلت وهزت راسها بخجل ودفست وجهها بصدره..
قبل راسها وابتسم مبتلعا غصه حلقه..
ـ تمام..يا حبيبتي..استني
ابتعد عنها قليلا ومد يده جذب اول شئ وجده بجانبه..
قميصه..
بهدوء ساعدها لترتديه..رغم اعتراضها
والتقت نظراتهم معا..هي بحرجها وهو بحزنه علي دموعها وندمها..
طالت النظره بينهم وشعرت ان اللحظه اصبحت دهرا..فتح ذراعيه لها..بلا مقدم\ات ولا خجل ارتمت بينهم..
وعادت كره البكاء معها مره اخري….
الي ان استسلمت لنومها..
back..
اغمضت عيونها وجذبته بيدها..اشتمت رائحته به، واخذت نفسا عميقا..
هاخدك معايا..عشان تبقي ذكري نكبتي وقله حيلتي..
ــــــــــــــــــــــــــــ
استني..
ابتلعت ريقها وهي تستمع لصوته..
ابتسمت بخب\ث وسارت مسرعا وكانها لم تسمعه..
بدر بحده..قولت استني..لو رحتي باطن الارض هجيبك..ملوش لازمه تهربي
بخوف تسمرت قدميها بالارض وانتظرت الي ان خرج الجميع واشارت لنيراج الواقف ينتظرها ان يخرج..
استدارت بعدما شجعت نفسها..انه لن يجرؤ..
ـ خير..
بدر بتهكم وهو ينظر لها..بغيره مكبوته..
خير..خير..
بس قوليلي عجبك شرحي..
جوان بصدمه..هااا..موقفني عشان كده..لا معجبنيش
بدر بسماجه..لا عشان اقولك ان الترنج هياكل من عليكي حته..مسترجله مسترجله يعني..
جوان بصدمه ابتلعت، ريقها وهو يمر من جانبها..حيوان اش فهمك انت في الانوثه..
استدار لها..وهمس باذنها..
سمعتك علي فكره وحسابك تقل..يا…
جوان حمدان الناظر،الشهيره بجوليا سيف الدين اشهر مدربه دلافين..مش كده..
اوعدك ..حسابنا لسه مخلصش..
مش بدرالدين..اللي واحده تمد ايدها عليه
لسه م\اتخلقتش..
غمز لها وتركها منكمشه علي نفسها..
جوان بصدمه..ياوقعه مطينه..ياحوستي السوده ياانا ياامه..منك لله يابدر
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
علي طاوله البيلياردو
كانا يتنافسان معا..
سهر بغيظ..مش هتقدر تكسبني ياعجوز..
كرم..بقهقه..كل مره بتكسبي بالخديعه ياقلب العجوز..
غمزت له وضغطت علي شفتيها باغراء..
حبك بقي..
كرم بخب\ث..بردو مش هستسلم..
قذفت الكره وهي تقذفه بقبله طائره من شفتيها..
كالعاده مد يده ليمسك قبلتها ونسي الكره..
كرم بقهقه، مسكتها..
سهر بمكر..دخلت قلبك..؟
كرم بهيام..دخلت قلبي ياقلب قلبي.
سهر بضحك..وانا كسبتك..هييه.
كرم بصدمه..هااا
مفيش فايده فيكي..خدي بقي..
صعدت مسرعه للاعلي وهو يجري خلفها..
قاطعهم صوت صراخ جوان..
اااه قاعدين تحبولي في بعض ومش دارين بالمصيبه اللي حصلت..
كرم بصدمه..يامنجي من المهالك يارب..نيلتي ايه تاني؟،ياجوان يا حبيبتي..مش كفايه عليا خالتك..
جوان بغيظ واستنكار…انا.؟
دانا ملاك برئ..هو انا بعمل حاجه ياعمو..
كرم بلويه فم مد يده لزوجته..
تعالي يا حبيبتي انزلي اما نشوف المصيبه دي عملت ايه؟
سهر بخوف..ربنا يستر..ايه ياجوان اللي حصل..؟
جوان بغل..ابن الرشيد ياخالتو..
سهر بصدمه..مين فيهم؟
جوان ببكاء..بدر اللي خبطه في نافوخه طلع دكتوري في الجامعه..عاااااا
جحظت عيونهم معا..والتفا لبعضهم..
نعم..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
ياعاليا يا حبيبتي شوفي مين؟
عاليا بهدوء..حاضر يامراد رايحه اهو..
(عاليا شقيقه عمران تزوجت من مراد ابن اخو زوج والدتها التقيا معا هنا..واحبها واحبته وتزوجا..ولم يعودا يوما منذ زواجهم انجبا عمار وميار)
عاليا بصدمه..عمران…
عمران بحزن…وحشتيني ياعاليه..
صمت، تام