
سكر ناعم للكاتبه اسما السيد الفصل 10/11
كان لازم اسمع كلام سهر من زمان..
ــــــــــــــــــــــ
بالمشفي..
في ايه يامحمد؟
محمد بخوف..تعالي معايا يامعتصم بسرعه..المدام فاقت وقالبه الدنيا عاوزه الجرعه والطبيب المعالج رافض يديها اي مهدآت عشان الجنين.
خرج مسرعا خلف الطبيب
ودخل مسرعا لها..
في ايه؟
الطبيب..مش هينفع يادكتور معتصم اديها اي مهدئات خطر عالجنين. ولازم تنتقل المصحه لازم..
نيرمين بصراخ..دماغي هتتفرتك..ارجوك يامعتصم
أرجوك..
اااااه..
معتصم بحده..سيبونا لوحدنا.. طيب
خرج الجميع وتبقت هي وهو..
اقتربت مسرعه منه وباغتته، وحاوطت عنقه بكفي يديها وخنقته..
صدم معتصم وجحظت عيونه..
ـ ه/ك يامعتصم..ه/ك..
معتصم بصوت يكاد يظهر…طب سيبيني وانا هعمل اللي عاوزاه…عاوزه الجرعه..تمام
هديهالك..بس اهدي.
نيرمين بصوت مرتفع
ـ..خرجني من هنا…هاتلي تسنيم..انا بكرهك..
هاتلي ماما..
باغتها هو و امسكها من يديها التي تحكمها علي عنقه وازاحها بحده وقوه عنه..
معتصم بحده..
ـ لولا اني عارف انك مش في وعيك مكنتش رحمتك وخليتك تتمني الم\وت ومطليهوش يانيرمين.
وباستحقار نظر لها واكمل..
تعرفي اني مش زعلان علي اللي جرالك اد ما انا زعلان علي ان ربنا ابتلاني بطفل لا حول له ولا قوه منك انتي..
طبعا عرفتي انك حامل..وللاسف ياعالم هيطلع مشوه ولا فيه ايه؟
بس اي كان اللي فيه انا راضي لان دا نتيجه اختياري لشريكه حياه بالقرف ده..
انتي مقرفه يانيرمين..
مقرفه..
ابدا مش زعلان عليكي..انا زعلان علي صاحبي لما يعرف حقيقه اخته..
وكرامه ليه..انا معاكي للاخر..فاعقلي كده..واتقبلي ابتلاء ربنا..وحاولي تنضفي يمكن تلحقي اللي جاي من عمرك..
لان في الحالتين..مش عاوزك في حياتي..
نيرمين بغل..حاولت الهجوم عليه مره اخري..
خرجني من هنا..انت اللي مقرف، وبقرف منك..
بجنون ض/ربت بطنها بقوه..
اهو دا اللي انت عاوزه..هم\وته..مش عاوزاه..
معتصم بسرعه..امسك يديها ورفعها للاعلي..
انتي اتجننتي..
عاوزه ت/ي روح مذنبهاش حاجه غير انك امها..
نيرمين بصراخ..سيبيني بقي..سيبني..مش عاوزاك
ولا عاوزاه
مد يده ورن الجرس فدخل المعالج مسرعا..
معتصم بحده..هديها بسرعه..
الطبيب بخوف..حاضر..حاضر..
بعد دقايق كانت تغط بنوم عميق وعلي شفتيها..
بكرهك..
اغمض عيونه وادار وجهه للطبيب..
حضر الاسعاف..انا موافق تدخل المصحه.
الطبيب بتفهم..عين العقل..يادكتور..
هز رأسه وخرج..
ــــــــــــــــــــــــــــ
بأمريكا..
تجلس بين احضانه يهمس لها بأذنها..بكلم\ات لا يسمعها الا هي..
وامامهم يجلسون يختلسون النظرات لهم..
كرم بحنان..ارتحتي لما رزعتيه القلم
سهر بابتسامه..اه اوي..
ضحك ومد يده جذبها اكتر لح*ضنه..
وهو يهمس لها بأذنها..
متيجي نطلع..
جوان بهمس ليونس..هي فقره العش/ق الممنوع بدأت انهارده بدري ليه؟
يونس بهمس..مش عارف؟
بقولك ياجوان..متتصليلي علي ميار ينوبك ثواب..اصلها مخصماني..
جوان برفض..لا هي قالتلي متخليهوش يكلمني من تليفونك..
يونس باستنكار..كدا ماشي؟
ماشي ياميار..
يامن بهمس لهم..علي فكره مش في البيت انا روحت اشوف زينه وهي قالتلي ماما وبابا وعمار راحو مع خالو عمران المستشفي..تعبان
جوان بشهقه..عمران الرشيد.؟
وايه جابه هنا.؟
عادت بنظرها لتري عمتها..
معقول يكون اتقابلو…
يونس.هما مين؟
جوان…هااااا مفيش..
سهر بهمس..
كرم..
امممم..عيونه
سهر بهدوء..انا بحبك قوي ياكرمله..
كرم بقهقه..تاني ياسهر كرمله.؟
انا مش قولتلك ميت مره احترمي نفسك..ومتقوليش الاسم دا تاني.؟
سهر بخب/ث..ماهو محدش سامعنا..ياعجوز
كرم بتهكم..نعم يختي..طب اض/ربي عينك للتيران اللي قاعدين..شوفيهم..
نظرت علي ابنائها، وابنه اختها الذين تركو هواتفهم وينظرون لهم بتمعن وانصات..
سهر بشهقه..هما بيبصولنا كدا ليه؟
كرم بقهقه..استقام وجذبها من يدها..تعالي ياسهر يا حبيبتي..الحيطان ليها ودان عاوزك بكلمه..
جوان بغيظ..اخص خلصت الفقره..
يونس..وهو يتناول الفشار بسرعه..يخساره..
يامن..بقولكو م\اتيجوا نلعب كوره..
يونس..والله فكره..يالا بينا….
ـ يالا ياجوان.
رنت كلمته باذنها..
مسترجله..مسترجله..
نفخت خديها بحزن..العبو انتو هو انا راجل هلعب كوره..
يونس بصدمه..ياشيخه دا من امتا ده؟
جوان بغيظ..اف بقي،خلاص امري لله هلعب..
بس يارب مايشوفني..
اتصل بقي بعمار وميار يجوا يلعبو معانا
عشان نبقي فريق..
يونس بفرحه..هو دا..
ــــــــــــــــــــــــــــ
بالمشفي..
بدر بهدوء لعمته..هو في حاجه حصلت خلته ينهار كدا؟
عاليه بحنان..ابدا يا حبيبي مفيش حاجه..بس اتأثر من لقانا بعد سنين، والحمدلله حصل خير وهو كويس..
بدر بإماءه من رأسه..صح حصل خير..
شكرا علي تعبكو معانا..انا كلمت باسم اخويا وكلها ساعات ويكون هنا..
عاليه بصدمه..بس انا مش هسيبه، الا اما يفوق انت بتطردني يابدر..
بدر بسرعه.لا طبعا بس الوقت اتأخر
وانتي هنا من الصبح..
تقدرو تروحو، وتبقي تيجي الصبح..
عمار بهدوء..كلامه صح ياماما ملهاش لازمه قعدتنا هنا..
يالا اروحكو ونبقي نيجي بكره..
رن هاتفه باسمها..
عمار بلهفه… ثواني ارد علي جوان واجي عشان نروح..
ـ ايوا جوجو..؟
ـ بتلعبو فين؟
طب قشطه شويه وهاجي..
ابدأو علي ما اجي..
باي ياجوجو..
اشتعلت عيونه وجز علي اسنانه..
ووقعت عينه بعين نائل، ونظر له بنظره توعد لها..
نايل بهمس من بين اسنانه..ربنا يستر..
بعد ساعه..
هااا يانائل جبت الرقم..
نائل بتعب..اهدي استني اخد نفسي،اهو بالعافيه
عد الجمايل دي..
خطف الرقم منه..طب اوعي بقي..
خلي بالك من ابويه..
نائل بصدمه..الواد اتجنن والله
بالملعب..
يامن..جوان تليفونك بيرن..
جوان بلهث..طيب هاته..
ـ الو..
ـ اخرجي بره..
ـ هااا اخرج فين..؟
ـ تعالي يازفت في الجنينه من ورا..
بخوف مشت لتري من يحدثها..انت مين؟
وصلت..وجدت يد تجذبها بقوه..
ـ عاااا ياماما..
بدر بحده. اخرسي..
ابتلعت ريقها..انت دخلت هنا ازاي؟
بدر بخب/ث..ملكيش دعوه..
وايه لبس الولاد دا..
تؤتؤ..مسترجله..
جوان بحده ض/ربته بقدمه..طب اوعي بقي
انا هوريك المسترجله دي هتعمل ايه؟
بدر بحده..يابت ال..غداره اقسم بالله..
انتي يازفت..
ماشي ياجوان..
ــــــــــــــــــــــــــــ
بشرم..
انت اتجننت ادخل فين.؟
فراس بخب/ث..الله اومال هاخد هدومي ازاي،مش لازم تدخلي..
جميله بخجل مدت يدها من خلف باب الاستحمام..
خد يافراس..انا مش فاضيه الاكل هينح/رق
فراس بضحك..مد يده لياخذهم منها..
هاتي ياستي..
عشان تعرفي اني مؤدب،وانك فهماني غلط
جميله باستنكار مدت يدها لتعطيهم له..
وهي تمتم بغيظ..
انت هتقولي مؤدب اوي…
باغتها بسحبها للداخل..بسرعه واغلق الباب..
ـ قولتي ايه بقي.؟
ـ جميله بصدمه..هااا..انت؟
ـ فراس بقهقه..انا ايه؟ هااا قولي ياعيون فراس..
جميله بخجل..دفست وجهها بعنقه..
انت قليل الادب..
قهقه عليها..
رفعها للاعلي
ـ انتي لسه شفتي قله ادب..
شهقت بخوف….
فراس..
ابتلع شهقتها بجوفه..
ـ عيون فراس..
احلي فراس سمعتها في حياتي..
ـــــــــــــــــــــ
بعد ساعه..
كان يقف مرتديا مئزر المطبخ..
يحاول ويحاول ولا فائده..
فراس بغيظ وهو يرمي الطبق من يده
جميله..انا مش عارف…
جميله ببرود وهي تجلس علي منضده المطبخ تأكل بالبسبو*سه التي تعش/قها…
وانا مالي دا دورك..انهارده..تغسل الاطباق..
فراس بخب/ث..طب مانحطهم في غساله الاطباق
ايه المشكله؟
جميله ببرود..امم فكره بس دول مش مستهلين دول طبقين..يافراس..
اقترب منها ووقف امامها..
ورفع وجهها..وقبلها..
وهمس…… جميله..
جميله بتلذذ..
ـ مممم..نعم
فراس بحزن مصطنع..
ـ مش عارف
ضحكت بعلوو صوتها عليه..
ـ ما انا عارفه… خلاص ياعيون جميله، هغسلهم انا خلاص..
فراس بصدمه..بجد انا عيونك..
جميله بخجل..هزت رأسها..وهي تأكل البسبو*سه باصبعها..
فراس بمكر..طب بتاكلي ايه؟
متأكليني معاكي..
رفعت حاجبها وبهمس اجابته….
بسبو*سه..
فراس بخب/ث..
ـ طب م\اتدوقيني..؟
ـ بس انا بأكل بايدي هاتلك طبق..
فراس بهمس..
مش مهم،اكليني بصوابعك
رفعت قط/عه بين اصابعها لتضعها بفمها فاختطفها بشفتيه..
وهو يتلذذ بها..
اممم احلي بسبو*سه كلتها في حياتي..
جميله بخجل،بجد.؟
فراس وهو يشير لها ان تطعمه..
بجد..
عبست بوجهها وهي تنظر للطبق الفارغ..كلت البسبو*سه بتاعتي..
فراس بغمزه..ودولوقت هاكلك انتي شخصيا..
قفزت بسرعه وهي تضحك..لاااا..
فراس بضحك وهو يقفز خلفها..هتروحي فين،هجيبك بردو..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد أسبوع..
بمنزل عبير
عبير بحزن..وهي تساعدها باغلاق حقيبتها..
خلاص يانيره هتسيبيني؟
انا اتعودت عليكي..خليكي هنا يانيره
نيره بحزن..غصب عني ياعبير،معدش ينفع
دا حتي مكلفش خاطره يسأل راحت فين؟
انا مش مصدقه بقالي اسبوع ولا سألش عليا
ولا حس بغيابي..
عبير بتهكم وغيظ..مايمكن سأل..انتي ناسيه اني بقالي اسبوع واخده جزا وقاعده في البيت..
تذكرت نيره فعلتها، وقهقت من قلبها..
ـ يخرب عقلك ياعبير..احمدي ربنا انها جت علي كده
مطردكيش خالص..
عبير بحزن..عندك حق لازم امسك لساني شويه..والا هخسر كل حاجه..
مش كفايه اخواتي البنات وبعدهم عني..
لا وايه عاوزيني اديهم نصيبهم في شقه بابا دي..لا إما يبيعوا الشقه..
نيره بحزن عليها..طب وانتي هتعملي ايه؟
ازاي اساسا يفكرو في كده وهما عارفين انك لوحدك..
عبير بتهكم..من يوم مابابا م\ات وهما مبيسالوش..
بابا الله يرحمه كان حايشهم عني..وكل مااكلم واحده فيهم تقولي انتي بطولك..مش هتغلبي
نيره بتهكم..ياااه دا انا كنت مفكره ان الاخوات سند بعض..طلعت غلطانه..
عبير بابتسامه حزينه..متشغليش بالك الجميل دا..
ويالا عشان نلحق طيارتك..انا حاطه امل فيكي يانيره..
وواثقه انك هتبقي اعلي منهم وفي مكانه تانيه..
نيره بحزن..تفتكري..انا خايفه اوي ياعبير..انا بضحك وبمثل اني مش خايفه..
بس انا مرعوبه..انا معمريش طلعت من العذبه..
وكل اللي بيحصلي دا..فوق طاقتي..
خايفه اوي..
عبير بابتسامه..متأكده انك..هتقدري وبكره افكرك هتفتكري الايام دي وتضحكي وتقولي كنت جبانه اوي..
نيره فوقي لنفسك..انتي معدش قدامك خيارات..
حتي لو اتراجعتي وقولتي ارجع لباسم انا اللي هظرفك كف سداسي يطير رقابتك..
وانتي عرفاني ايدي طارشه..
نيره بابتسامه..ياريتك معايا بجد..
عبير بحده..لا ماهو اسمعي اما اقولك..انتي تظبطي امورك وتبعتيلي ااه..
كفايه عليا ابو ال\ اللي هنا..
نيره بقهقه..طب يالا يختي..توصليني المطار وتطلعي عالمستشفي..
عبير بضحك
.يالااااا،يارب مايكون هناك..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
بأمريكا
بمنزل بدر..
بابا انت كويس..؟
عمران بحده..قولتلك كويس انزل انت..انا مش نازل دلوقت..
باسم بتنهيده. يابابا معدش ليها لازمه القعاد هنا..حرام عليك نفسك..هي اتجوزت وعايشه حياتها..
عمران بغل..وانت بقي واخواتك جدكم حكالكو اللي حصل ومكنتوش عاوزين تعرفوني.. هااا
ولا عشان مصلحه امكم..
بدر من خلفهم اجابه، بتهكم..
لا يابابا مش عشان كدا..عشان كان عارف انك جواك شر..ولو عرفت طريقهم مش هتسكت وانت مش قد كرم الانصاري..
عمران بحده اقترب منه وامسكه من ياقته..
تقصد اني الشرير في حكايتهم..
حكايتكم كلكم بقي..
باسم بهدوء..ابعد والده عن بدر..
لا يابابا…جدو الله يرحمه قبل مايم\وت كان حاسس بالذنب..
وحكالنا..لما اصرينا نعرف ليه علاقتك مع ماما فاتره وبارده ومشاكل مبتخلصش، وهو مبيدخلش ويحل مابينكو
وقتها جمعنا وحكالنا..قصتكم كلكم..
قالنا نصا كدا..
لو كان ابوك وقف قدامي ودافع عنها وعن شرفها ومتهمهاش ذور كنت جوزتهم..انا عارف اخويا وبناته والاعيبهم..
بس هو وقف واتبجح وط*عن بنت بريئة في شرفها..
ابوك اختار السكه الشمال، عشان ياخد اللي هو عاوزه.
عشان كدا اصريت ان ابعده عن بنت ببراءه سهر..واعاقبه بيها يمكن يتوب..
وقتها عملت كدا،بقلب بارد لما اتاكدت ان كرم الانصاري وقع في عش/قها..
ولو مكنتش متاكد من كدا مكنتش ساعدته في هروبه بيها..
دي بنت بريئه ومكنتش عاوز تنأذي بسبب عمايل ابني..
ابني كان يستحق الاختين وبجداره..
عمران بصدمه رجع للخلف..انت بتقول ايه؟