
سكر ناعم للكاتبه اسما السيد الفصل 10/11
انا قلت كدا عشان متروحش مني؟
اه بعترف اتصرفت غلط بس ليه محدش مقدر اني كنت مراهق صغير
اه كنت فاسد بس عش/قتها ولحد الان..وهي عملت ايه،اتجوزت وعاشت حياتها ونسيتني..
بدر بحده..وانت حياتك مشيت عادي واتجوزت وخلفت..تبقي خلصت..
وياريتك اتجوزت واحده..لا اتنين
بابا كفايه لحد كدا..لوسمحت..
عمران بغل..انت بتهاجمني عشان ست الحسن والجمال بنت اختها اللي سبت شغلك وحالك ومالك عشانها وجيت هنا..
بدر بقوه..لا انا هربت لاني زهقتي..عايش بين اتنين كارهين حاقدين لبعض..
ربيتو جوانا عقد وكلاكيع ملهاش اول ولا اخر..
زهقت..وعاوز ابعد وارتاح..
عمران بغل..كداب..جوز عمتك قالي انك بتجري ورا جوان..
بدر بهدوء..وايه المشكله.؟
انا مش انت؟
وجوان مش سهر…
عمران بغل..مش هيحصل ولا هخليك تتجوزها..
وباسم هيطلق نيره..ونقط/ع علاقتنا بالعيله دي..
باسم بصدمه..انت بتقول ايه يابابا؟
عمران بحده..قولت خلصنا..الاتفاق اللي بينك وبينها، ينتهي ومن حالا ملهاش مكان في بيتي ولا المستشفي بتاعتي.
بدر بتهكم..كنت متأكد انك متتخيرش عن نسرين هانم..
دور الطيبه اللي راسمه بدأ ينكشع..من اول ماجبرت فراس علي تسنيم هانم، بنت صاحبك الخاين..وانا عارف انك بتمثل دور الطيبه
عمران بصوت مرتفع وغل….انت اتجننت..
تقصد ايه،مين اللي خاين،تعرف ايه؟
بدر بتهكم..اقصد ان من انهارده..انا ميشرفنيش اكون من عيله الرشيد..ولا معرفش..ولا عاوز اعرف
انا طريقي غير طريقكم..
عمران بقوه..صف/عه علي وجهه..انت بتتحداني عشان بنت الناظر..
بدر بانفعال وهو يمسك وجهه..مدخلهاش في حوارتنا يابابا.ارجوك
وياريت كفايه لحد كدا..
خلي الاحترام بينا موجود..
عمران بحده..وان خيرتك،بيني وبينها..
بدر بحده..مفيش بينا حاجه..م\اتحطش نفسك في اختيارات يابابا..
انت بتعمل ليه كدا؟
ايه اللي جرالك؟
في دماغك ايه،مش فاهم؟
جز علي اسنانه..واكمل تمام..يبقي انت اخترت..
يالا ياباسم..
باسم بتهكم..علي فين؟
غيرت رايك وهتنزل ولا باقي تنتقم وتخطط وتدمر..
عمران بحده..لا انا مبخططش انا بنفذ علطول..
يالا..
وضع بدر وجهه بين يديه بحزن..
التف باسم له..بدر…
رفع بدر وجهه
ـ متسمعش كلامه ياباسم..اوعي تتخلي عن نيره..
انت بتحبها صارحها وهاتها وتعالي هنا..وسيبله الجمل بما حمل..
كفايه اللي حصل مع فراس..
باسم بابتسامه..فراس لقا طريقه وسعادته متقلقش..
وانت سيبك من الانتقام وكلامك الخايب دا..
انا شايف ان الواد عمار اجدع منك..وشاكله هيخطفها منك..
بدر بحده..عمار مين ده..دا انا اقطم رقابته..
باسم بابتسامه..ايوا كدا..انا كده اطمنت..
بدر بابتسامه.طب وانت؟
باسم بتنهيده..ادعيلي احسن انا شكلي نيلت الدنيا، وقلبي مش مطمن..
ـ ربنا يطمنك ياباسم..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
انت اتجننت يامختار..بتهددني..؟
مختار(والد تسنيم،صديق عمران) بحده..اعملك ايه يعني؟،بقالي شهر مش عارف اشوفك..
في ايه يانسرين؟..انتي نسيتي ان احنا دافنينه سوا..
نسرين بحده..انت عاوز ايه دلوقت؟
باسم اتصل وقال انهم جاين انهارده..
مختار بحده..ياريته راح فيها، وخلصنا بقي..
نسرين بحده..مش قبل ماابيعه اللي وراه واللي قدامه ويكون ملكي..
مختار بتهكم..مش عارفه انتي ليه مش موافقه..
نخلص منه زي ماخلصنا زمان من غيره..
نسرين بخوف..انت اتجننت انت ناسي فراس وبدر وباسم..
مش هيدخل عليهم الكلام دا..
وخصوصا فراس..
مختار بخب/ث، وهو يتحسس جسدها..متسيبك من الكلام دا وتيجي احسن وحشتيني اوي..
نسرين بقلق..لا انا لازم امشي..مش عارفه نيرمين..فين؟
بقالي اسبوع برن عليها مبتردش..
مختار بانتباه..مالها نيرمين..فيها حاجه؟
نسرين بقلق..مش عارفه من يوم مامعتصم جه مكلمتنيش..وكل مااساله يقولي انا في المستشفي ولما أروح هخليها تجيلك انهارده..
ـ هروح اعدي عليها..
مختار بهدوء..مفيش حاجه لاني بشوف معتصم كل يوم في المستشفي..
لو في حاجه اكيد مكنش جه..خليكي معايا وابقي ابعتي تسنيم ليها..
نسرين بحده… هو انا بشوف تسنيم..بنتك مش جيباها البر وخيبت نيرمين..
مختار بخب/ث..م\اتسيبيهم ينبسطوا يانسرين..ماهم اخوات برده..
نسرين بحده..انت اتجننت يامختار الحيطان لها ودان..
مختار بخب/ث..مانا قلتلك وحشاني..تعالي وكفايه كلام..
نسرين بعهر..وانت كمان وحشتنى..
وانغمسا معا بالحرام..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالمطار..
تنهدت عبير وهي تستدير بعدما ودعت نيره علي باب المطار
لم يعد لها احد..ستغدو وحيده..
لا احد يشعر بما تشعر..الوحده شعور قاتل..
ي/ روحك بالبطئ..فيتسرب اليأس من جميع الجهات ليصل لقلبك..فتبهت روحك
ولا يعد هناك طعما لاي شئ بحياتك..
تصبح كالآله..تعمل بلا ألم..
لا احد يري ما خلف ضحكتها ومزاحها
هناك بداخل القلب وجع تخفيه ببراعه..
وعيون تغشيها غيامه من الدموع تح/رقها وتح/رق روحها..
اغمضت عيونها..سريعا حينما خانتها دمعتها..لتسيل علي خدها..
كم تكره رؤيه ضعفها..هي ليست ضعيفه..
غصبا عنها طافت عليها ذكري ماحدث منذ يومين حينما التقته بعد عام كامل..
عام كامل، يحمل علي يديه طفله التي لطالما حلما به معا..
وأسماه كما حلمت ان تسمي ابنهم يوما..
كم جاحد،هو..
حتي ابسط حقوقها سر*قه واعطاه لغيرها
تهكمت وهي تتذكر ما حدث وكلم\اته لها..
flash back..
تخطو درجات السلم بابتسامه..تدندن بشرود..
الي ان اصطدمت باحدهم هابط..
اااه..مش تفتح يااا..
رفعت وجهها فاصطدمت به
عبير بصدمه..عبدال..
قصدي دكتور عبدالرحمن..حمدالله علي السلامه..
عبدالرحمن بحزن..عبدالرحمن بس ياعبير
عبير بتهكم..ازاي، بقي يادكتور العين متعلاش علي الحاجب
انا فين وانت فين؟
وبابتسامه اكملت حينما انتبهت لمن يحمله علي يديه..
ابنك ده…
عبدالرحمن بحزن لم يستطع اخفاءه وهو يتأملها بشوق..ااه زين..
عبير بغصه..ابتلعتها سريعا..زين؟
حلو..ربما يباركلك فيه..عن اذنك
صعدت مسرعه فباغتها بمسك يدها..عبير انا..
جذبت يدها من يده بسرعه..انت اتجننت يادكتور ميصحش كدا..
عبدالرحمن بحزن..اسف..اسف علي كل حاجه..
عبير بلامبالاه رغم غصتها..عادي ولا يهمك حصل خير
عن اذنك..
back.
عبير بتهكم..وهي تعدل من حجابها لتعود لحياتها التي اعتادتها..
ال اسف ال..
اسف علي ايه،ولا ايه؟
يارب..دبرها من عندك
ـــــــــــــــــــــــــــ
بشرم..
تقفز من الفرح وتقبله يمينا ويسارا
بجد يافراس هنسافر بكره..طب ليه مش انهارده..
فراس بقهقه..ااه ياجميلتي بكره
وليه مش انهارده..لان ملقتش حجز،علي عيني ياعيون فراس..
ـ مبسوطه؟
ارتمت باحضانه..وحاوطت عنقه
ـ طايره من الفرح..اخيرا هشوفهم
فراس بحنان حاطها بيديه من خصرها وقربها له….
ـ هتشوفيهم ياجميله..انا وعدتك بس عاوزك عاقله..عشان ابن ال..ميشكش
مش عاوزه ياخد باله..
جميله بحزن..يعني مش هيرجعو معايا…
فراس بهدوء..جلس واجلسها علي قدميه.
ـ جميله الموضوع كبير وخطير..
الحيوان دا كدا او كدا نهايته قربت هو واللي معاه
اوعدك بحق كل دمعه نزلت من عنيكي
تنزل بدالها اضعاف من دمه..
جميله بخوف..لالا اوعي تأذيه.
فراس بحده..نعم انتي لسه..
قاطعته بوضع شفتيها علي شفتيه..تقبله بحنان..
وابتعدت عنه بعدما استرخي وبادلها….
ـ انا خايفه عليك انت..
مش عوزاك تو\\سخ ايدك بدم واحد حقير زي ده
ارجوك يافراس..
مد يده وجذب رأسها ووضعها علي صدره
وقبل شعرها..
هنا فقط يشعر بالاكتمال..يشعر بأن الله راض عنه
اااه حارقه خرجت منه كلما تذكر وعده لها..