
اسكريبت عشق البدر كامل الفصول بقلم إسراء ابراهيم
اني خلصت يا مرت عمي هطلع اغير خلجاتي لو احتجتي حاجة نادمي عليا وانا هنزل علي معاد الغدا عشان اغرف معاكي الوكل
سعدية بجدية استني يا بدور اني لسة مجاوبتكيش علي سؤالك رغم انه ماسخ بس هجاوبك بدر غير زين يا بدور والنصيب محدش يجدر يغيره ف إرضي بنصيبك يا بتي احسنلك والا مفيش غيرك اللي هيندم
بدور بحزن حاضر يا مرت عميى بعد اذنك
مشيت بدور بسرعة وكانت في طريقها لاوضتها بس وقفت لما شافت زين نازل وهو كمان وقف مكانه وفضلو يبصو لبعض شوية بس فجأة بدور سابته وكملت طريقها وگانها مش شايفاه ووقف هو يبص لاثرها باستغراب لانه كان متوقع انها تجري عليه اول ما تشوفه وتعاتبه فنزل وهو عقله مشغول
……………………………..
عالسفرة كانو قاعدين كلهم بيتغدو وبدور كانت باصة لزين اللي كان مهتم بمليكة فنزلت عنيها في طبقها وهي بتحاول تمنع دموعها وكانت ملاحظة ده سعدية اللي بدأت تركز مع بدور من وقت اللي قالته ليها
سعدية بقصد جولي يا بدر يا ولدي جهزت عشان كتب الكتاب يعني عزمت الناس واتفجت مع اللي هيدبحو البهايم
بدر بضيق اني مش فاضي ياما ابجو اعملو انتو الحديت ده اني مش فارجة معايا
سعدية بابتسامة وه كيف ده يعني ده انت هتاخد اجمل بنتة في النجع كله والبلد كلها لازمن تعرف انها خلاص هتتجوز بدل ما كل يوم والتاني يجيلها عريس
بدر بص لبدور اللي اتوترت وهي بصاله وبصت تاني في طبقها ووقتها بدر نفخ بضيق وقام وسابهم ومشي وكان متابعه زين بضيق
عثمان بجدية لازمن تعرف خطيبتك ان اللبس ده مهينفعش اهنه ولازمن تغيره
مليكة ببرود انا بفهم عربي كويسوانا اسفة لبسي مش هغيره وزين خطبني وهو عارف ان ده لبسي ودي حياتي
عثمان بغضب وهو بيقف يبجي العيب من ولدي بس لازمن تعرفي انك اهنه في داري يعني حديتي هو اللي هيمشي ياما بالسلامة الباب يفوت جمل
زين بسرعة بابا ياريت تعذر مليكة هي متعرفش عوايدنا اهنه اني هفهمها
عثمان بجدية مش لما تفهم انت الاول يا ولدي انا جولتلك ان الجوازة دي مش نافعة بس اني هستني لما تعرف لحالك يلا يا سعدية
سعدية بلهفة حاضر يا حج اني وراك اهو
اتحرجت بدور فقامت هي كمان وسابت زين ومليكة وراحت المطبخ بس فجأة شهقت بخضة لما قابلت بدر في وشها
بدر بغضب ايه شوفتي عفريت اياك
بدور بخضة اني اسفة انا معرفش انك اهنه افتكرتك مشيت
بدر بسخرية لاه ياختي كنت بعمل جهوة احسن اللي بتعمليها طعمها وحش ومش لادة عليا
بدور بضيق وايه اللي جابرك تشربها بعد اكده ابقي اعملها لحالك
بدر بتحذير حسك عينك تتحدتي معايا بالطريجة دي فاهمة ولا لا واوعي تفتكري ان الجوازة دي هتفرج عندي انا اكده ولا اكده مش رايدك
بدور بحزن واني كمان مفرجش معايا حاجة اهي جوازة والسلام
بدر بصلها بغضب وكان هيتكلم بس قطع كلامه دخول زين عليهم ونظرته اللي اتغيرت اول ما شافهم واقفين سوا
بدر بضيق في حاجة يا اخوي
زين بتوتر مفيش انا كنت جاي اشرب بس شكلي جيت في وجت مش مناسب
بدر بابتسامة باردة اه كنت بتحدت مع بدور في تفاصيل الفرح بس انت جطعت علينا بجي
زين بضيق انا كدة كدة خارج خدو راحتكم
بدور كانت متابعة زين بخزلان وحزن وبدر كان بيبصلها بغضب فزعق فيها بعد ما زين مشي هتفضلي واجفة اكده كتير غوري منوشي
بدور اتخضت وجريت من قدامه وهي خايفة من صوته ومضايقة من معاملته الوحشة ليها دايما وهي مش عارفة سببها
…………………………………..
يوم الفرح كانت واقفة بدور في اوضتها بعد ما لبست وجهزت وكانت بتبص لنفسها بحزن وكسرة لانها عارفة ان دي النهاية فاخدت نفس عميق وخرجت عشان تنفذ اللي قررت تعمله بس اول ما خرجت من اوضتها قابلت زين فوقفو يبصو لبعض شوية وبعدين كانت هتمشي بدور وتسيبه تاني بس المرادي وقفها هي بصوته لما نادي عليها وهو بيقرب منها وفجأة سحبها من ايديها ودخلها اوضتها تاني وقفل عليهم فاتعصبت بدور وسحبت ايديها بغضب
بدور بغضب انت اتجنيت اياك ايه اللي بتعمله ده عاد كيف تعمل اكده
زين بلهفة انتي زعلانة اياك اني كنت متخيل انك انتي اللي مستنية اني اعمل اكده
بدور بغضب لا يا زين اني عمري ما هبينلك ضعفي اياك فاكر اني هترمي تحت رجليك واجولك ليه عملت اكده بس اني مش هعمل اكده يا زين خابر ليه لانك متستاهلش اني ابكي عليك دجيجة واحدة
زين بضيق انا عارف اني غلطت بس انا
بدور بمقاطعة انا مش رايدة اسمع مبرراتك وميهمنيش انت عملت اكده ليه ولا اني فارج معايا حياتي انا كل اللي شاغلني ان بدر ميستاهلش انه ياخد بنتة عفشة زيي بنتة صدجت واحد كداب ومشيت ورا جلبها وضيعت حالها وفي الاخر هو يشيل
زين بعصبية انتي قصدك ايه بدور انتي لازم ترفضي الجوازة دي فاهمة
بدور بحزن وكسرة اذا كنت انت يا راجل مجدرتش تجول لا وانت كنت سامع وشايف رايدني اني اتحدت انا لو صعبان عليا حد فهيبجي بدر وبس اي حاجة تانية مش فارجالي ولاجلاكده اني هتحدت معاه لانه لازمن يعرف عشان مبجاش غشاشة
قالت بدور كلامها وسابت زين وخرجت من اوضتها متجاهلة زين اللي بينادي عليها كتير وبيترجاها تستني بس هي راحت لاوضة بدر اللي اتفاجئ بيها بتدخل عليه
بدر بغضب انتي اتجنيتي اياك كيف تيجي اهنه انطجي
بدور بحزن انا اسفة يا بدر بس لازمن اتحدت وياك واجولك علي حاجة الاول
بدر بغموض حاجة ايه دي اللي مينفعش تتأجل لبعد كتب الكتاب
بدور ودموعها بتنزل اني مش رايدة اغشك يا واد عمي عشان اكده لازم اجولك جبل اي حاجة والقرار في يدك
بدر بشك حاجة ايه دي في ايه يا بدور اتحدتي جلجتيني
بدور بدموع وكسرة اني خابرة انك طول عمرك بتكرهني وانك مش موافج انك تتجوزني وليك حج بس اني بجي عكسك طول عمري بعتبرك واد عمي وسندي يا بدر حتي رغم معاملتك العفشة ليا وعشان اكده مش هرضالك انك تتغش فيا اني غلطت يا بدر
بدر ملامحه اتبدلت وقبض علي ايديه بغضب ورد بجمود انا خابر
برقت بدور من الصدمة وهي باصة لبدر وكأن لسانها عجز فنفخ بدر بغضب وقعد عالكرسي وحط وشه بين ايديه
بدور بصدمة بدر انت خابر كيف انت بجد خابر هو مين
بدر بعصبية زين جولتلك اني خابر وسمعت حديتكم يوم ما كان مسافر عرفتي ليه كنت بكرهك من زمان عشان كنت شايفك غبية شايفك متعلجة بيه ومش شايفة انه كان بيتسلي بيكي كنت مصدجاه وماشية وراه وانا ياما حذرته انه يبعد عنك بس هو مكنش بيسمع وانتي كنتي معمية
بدور عيطت بحرقة وهي بتقعد عالارض لانها مش مصدقة انها للدرجادي كانت غبية حبت زين لدرجة انها مكنتش شايفه
بدور بقهرة دلوك فهمت انت ليه اعترضت عليجوازك مني وليه كنت بتكرهني انت فعلا متستاهلش تكمل