
سكر ناعم للكاتبه اسما السيد الفصل السابع
7 الفصل السابع سكر ناعم للكاتبه اسما السيد
ــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحيم
بفيلا الرشيد..
ــــــــــــــــــ
لم يصرخ..لم يستطع..ابتلع صرخته بجوفه ولم يبوح به
لطالما كان متماسكا قويا..في الشدائد والمصائب…
بهدوء
حملها علي ذراعيه..ووضعها علي الفراش..
قلبه يؤلمه..عليها..طبيعته الهادئه لا تساعده ابدا..
الصدمه كانت شديده عليهاا، ولم تتحملها..
نيره..
نادي عليها برعشه بصوته..
لربما هو هادئ ظاهريا والجميع يخدع بهدوءه..لكن قلبه يغلي كالن\ار..
هو هكذا..هادئ متماسك..الي ان يفيض به
ويصبح جمره ن\ار
مد يده يتفقد نبضها..جسمها بارد ووجهها شاحب..
خرج مسرعا ينادي علي والده..
بابا..
عمران بصدمه….مالك ياباسم،في حاجه ولا ايه؟
باسم بلهفه… بابا نيره مغمي عليها..
وهي اساسا عندها فقر دم تعالا بسرعه
عمران بصدمه.. طب بسرعه، قدامي اما نشوفها..
بعد نصف ساعه..
كان يجلس بجانبها بعدما اسعفها والده وعلق لها محلولا مغذيا..
تفتح عيونها وتغلق بتعب..
باسم بحنان..نيره افتحي عيونك انتي كويسه.؟
نيره بصوت يكاد يسمع..انا فين؟
مد يده يمسح جبينها..الف سلامه عليكي يانيره..
فوقي بس..والله كنت هقولك بس الظروف جت كدا..
فتحت عيونها وانتبهت اخيرا وتذكرت ما حدث..هي هنا..؟
اغمضت عيونها بخيبه امل، وتسللت دمعه من جانب عيونها..تذكرها بكم هي رخيصه
لقد باعوها..
اهذا ما يود اخبارها به.؟
جاء وقتها وباعوها كجميله وجوان..اي قدر بائس كتب عليهم..
لا عجب مما ستلقاه..يجب ان تتقبل مصيرها باحترام.
لا لوم ولا اعتراض.. لتؤجر
علي قدر البلاء نؤجر..
مادام اهلها باعوها..من تنتظر ان يشتريها..
هو؟ للكاتبه اسما السيد حصري لبيدج توته وستوته
عائلته؟
تنهد ومد يده مسح دموعها بحزم..نيره انا؟
نيره بحزن..الله يخليك سيبني مش عاوزه اسمع حاجه..اهلي باعو وانت اشتريت..خلصت كدا..هتقولي ايه تاني؟
باسم بصدمه ابتلع ريقه..ونظر لها..قلبه يؤلمه
عليها..
تنهد واستقام يخلع سترته..
ليتركها لتهدأ..
ودخل للمرحاض ليزيح عنه تعب الطريق..
تنهدت وفتحت عيونها تتأمل الغرفه..لم تري مثيلتها الا بالافلام والمسلسلات
تهكمت ونزلت دموعها لطالما حلمت ان تمتلك واحده مثلها ويأتي فارسها علي حصانه، ليخطفها عالبساط
والان هي هنا، ولكن لا طعم ولا لون ولا نفس لتفرح بها..
هكذا هي الحياه..
قد تعطيك م\اتتمني بعدما تشيخ انت وتزهد بها..
لا عدت قادر علي الفرح ولا السرور ولا اخراج بسمه حزينه تابعني على جروبي الخاص حكايات توته وستوته أو على بيدج توته وستوته
ايامك تشبه بعضها..
شخت وشاخت امنياتك..وتبقت ابسط امنياتك هي ان تعود كما كنت.
حطت يدها علي راسها لتغلق عيونها..
لا تريد شئ الا النوم وليكون للابد لا يهم..
لم لا تهرب كجوان، وتبتعد عن هنا..لما ليست جريئه مثلها..
افاقت علي يديه التي امتدت لتسحب من يدها المحلول..
ابعدت يدها الحره عن عيونها..
ووقعت عينها عليه..ابتلعت ريقها وهي تراه امامها بتلك الهيئه عاري الصدر والمياه تتساقط من شعره..
يبدو انه اعتقد انها نائمه..ابتلعت ريقها وادارت وجهها للجهه الاخري ولم يشعر بها او هكذا خيل لها..
ابتعد عنها اخيرا…
فانقلبت للجهه الاخري…
بعد نصف ساعه من عدم الراحه وقله النوم اخيرا هدأت حركته بالغرفه..لا تدري ماذا يحدث؟
ولكنها فتحت عيونها وهو يهمس باسمها..
صدمت من قربه وابتلعت ريقها..
ـ نيره..
ابتلعت ريقها وصمتت ولم تجيبه..
ـ نيره عارف انك صاحيه..قومي غيري هدومك وخدي دش عشان تفوقي…
ـ بلا رد هزت راسها..بلا..
باسم بأمر..
لا قومي عشان تفوقي..لازم نتكلم..مع بعض..
مش عاوزك تنامي مهمومه كدا..
عشان خاطري قومي نتكلم..
تنهدت وسندت علي يديها وجلست..
احاطت وجهها بيديها تمنع شهقات بكاءها من الظهور امامه..
بحنان مد يده وازاح يدها..
ـ سامحيني يانيره بابا فجأني زيك بالظبط
بس مكنش هينفع امنع اذي الناس عنك الا بالطريقه دي..
انا عارف انتي بتفكري بإيه؟
بس ايا كان اللي حصل فانا السبب فيه..
نيره بغصه..عاوز تقول ايه؟
باسم بحنان..خليني احكيلك الاول اللي حصل..
ونتفق..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بالاسفل
بمكتب بدر الدين..
يابدر بيه..قلبت الدنيا باسم جوان دا مش موجوده بسجلات الذهاب والاياب..
بندور علي ابره في كوم قش..
بدرالدين بحده..ازاي؟
اومال انا دافعلك اد كده ليه يا محمود..
يافرحتي محقق خاص.. بقلم اسما السيد
ابحث عنها بصورتها يااخي..ولا هتزور صورتها كمان..
محمود بتنهيده..اهدي يابدر بس..الصوره اللي قدرنا نوصلها ماستدلناش علي اي معلومه عنها
للاسف اظاهر ان اللي خرجها واعي جدا..
او ممكن تكون اصلا، مخرجتش من البلد..
بدر بحده..ميخصنيش يامحمود البت دي عاوزها قدامي في اقرب وقت ولازم الاقيها..
محمود بزفره..هعمل اللي اقدر عليه موعدكش يابدر..
بدر بحده..لا تلاقيها مفيش حاجه اسمها احاول
اغلق هاتفه..بحده..وهو يتوعد لها..
ماشي ياجوان ياانا يانتي..مسيري هلاقيكي هتروحي فين يعني؟