ad general
قصص قصيرة

طلاق غيابي كاااامله بقلم أماني سيد

ads

الحلقة الأولى
الو يا رشيد عامل ايه هتنزل السنه دى زى ما اتفقنا
للاسف يا كوثر مش هقدر أنزل السنه دى كمان
يا رشيد انت بقالك سنتين مابتنزلش طيب على الاقل ابعتلى وانا اجيلك
لا طبعا لو جيتى مش هقدر اصرف عليكوا ولا اخد بالى منك انتى والواد خليكى عندك احسن وانا هبعتلك مصاريفكم
انا تعبت من المسئوليه لواحدى والواد بيسأل عليك و مالك كان نفسه تكون معاه اول يوم فى المدرسة
معلش يا كوثر استحملى وانا يعنى بشتغل وبتعب ومتغرب كده ليه مش عشانك انتى والعيال اصبرى عليا كلها سنه وارجع
حاضر يا رشيد هصبر وأمرى لله طيب ماتنساش تبعت فلوس عشان محتاجه لبس ضرورى للولد وعشان مصاريف المدرسه ومحتاجة حاجات كتير للبيت
حاضر حاضر هبعتلك يلا سلام بقى عشان عندى شغل

مع السلامه
اغلقت كوثر الهاتف مع رشيد وظلت تفكر في وضعها فبعد زواجها من رشيد بثلاث سنوات أتت له فرصه سفر وسافر هو وتركها بمفردها مع امه وبعد سفره بسنه توفت والدته اتى فقط وقت العذاء وبعدها سافر مره أخرى ولم ينزل ليراهم فقط يتصل بها ويرسل لها مصاريف بالكاد تكفيها
قاطع شرودها صوت رنين هاتفها وكانت إحدى اصدقائها
ازيك يا كوثر عامله ايه
الحمد لله ازيك يا مريم
انا بخير بقولك يا كوكو عايزاكى تيجى معايا بكره كده كام مشوار محتجاكى معايا
هتروحى فين
عايزه اجدد البطاقة بتاعتى واكتب فيها متزوجه وبعدها هجيب شويه حاجات للبيت
تصدقى انا عايزه اجدد البطاقة انا كمان
من ساعه ماتجوزت انا ورشيد مجددتش البطاقه تصورى لحد دلوقتي مكتوب فيها انسه

خلاص سيبى مالك لمامتك وتعالى نجددها سوا
خلاص اتفقنا سلام
اغلقت مع صديقتها الهاتف وقامت بتحضير قسيمه الزواج حتى تستطيع تجديد بطاقتها
وبالفعل فى اليوم التالى ارتدت ملابسها ومرت صديقتها عليها واخذت الولاد واعطتهم لوالدتها وذهبت برفقه صديقتها للسجل حتى تجدد البطاقه
قامت بملئ الاستماره وبلغتها الموظفه أن يأتوا بعد يومين لاخذ البطاقه
تحدثت صديقتها بفرحه
أخيرا هبقى مدام رسمى انا مش عارفه إنتى ازاى فضلتى الست سنين اللى فاتوا دول من غير ماتجدديها اديكى دفعتى غرامه تأخير
مش مهم المهم انى جددتها خلاص
جوزك هيرجع امته صحيح
مش عارفه كلمنى وقالى إنه مش هينزل السنه دى كمان
مش عارفه ليه يا زينب انا شاكه فى جوزك ده
حرام عليكى يا مريم ده مطحون فى الشغل
ربنا يستر ومايكنش متجوز هناك عشان كده خاېف انك تسافريله
يا شيخه حرام عليكى هو عنده وقت يكلمنى عشان يتجوز
يارب ياختى اطلع سيئه الظن بس بقولك ايه افرضى فعلا طلع متجوز هناك هتعملى ايه وقتها

ده انا اقتله فيها
هبله هو اننى تقدرى ټقتلى نمله لما تموتيه عموما لو منزلش السنه دى انتى لحى عليه إنك تسافريله
لا انا بفكر اجدد البطاقة واطلع بسبور سفر واسيب العيال لماما واعمله مفاجأة واسافرله
تصدقى فكره حلوه اعمليها
ذهبت بعد ذلك كوثر واخذت الاولاد وعادت لمنزلها مره أخرى
مر ثلاث ايام وذهبت كوثر مره اخرى برفقه مريم لتستلم البطاقة الجديدة ولكنها لم تجدها وجدت فقط بطاقه مريم ذهب للموظف المسؤول وجدتهم لم يقوموا بتجديدها لانها مطلقه من سنتين
وقفت كوثر لحظات مصدومه تحاول استيعاب ما يقوله ذلك الموظف لها
تحدثت بصوت يكاد يكون مسموع
لو سمحت حضرتك ممكن تتأكد مره تانيه اكيد في غلط انا متأكدة
يا مدام مافيش مجال للغلط هنا كل حاجه متسجله على السيستم اسمك وبياناتك كلها موجوده عليه ازاى حضرتك مش

عارفه إن جوزك مطلقك اللى بيحصل ده تزوير فى اوراق رسميه
اخذتها مريم من يدها
بقولك ايه تعالى طيب نجرب نطلع قسيمه جواز ولو مطلعتش يبقى كلامهم صح ويمكن ده السبب اللى مخليه مابينزلش ورافض إنك تسافريله
كانت نظرات الضياع فى عين كوثر واضحه تحاول أن تتعلق بأى أمل وأن يكون كل ذلك مجرد خطأ او تشابه اسماء
بالفعل ذهبت كوثر لاخراج قسيمه الزواج ولم تجد غير قسيمه طلاق
وقتها تأكدت أن زوجها بالفعل قد طلقها
حقا !
هل طلقها زوجها وتركها ورحل وترك لها المنزل ومسؤولية الاولاد
ماذا فعلت له كى يفعل بها هذا لما تركها معلقه بذلك الشكل
لو لم يكن يريدها لما لم يبلغها
امسكت الهاتف وكادت أن تتصل به لكن مريم اخذت منها الهاتف
انتى هتعملى ايه

ads

هتصل بيه أعرف ليه عمل كده معايا وايه السبب أنه يعمل فيا كده ده ماشفش منى غير كل خير
اصبرى وفكرى الاول واعرفى ليه عمل كده لو واجهتيه دلوقتي ممكن يقفل تليفونه ومايردش عليكى تانى ويبطل يبعتلك مصاريف العيال وهو أصلا يا دوبك بيبعت اللى يكفيكوا بالعافيه
قصدك ايه ارضى بالأمر الواقع
لا طبعا اصبرى ودورى وراه كويس واسألى صحابه واعرفى الاول عمل كده وليه وفى نفس الوقت أمنى نفسك إنتى وعيالك عشان لو معرفتيش تاخدى منه حاجه تبقى مأمنه نفسك كويس
وقفت كوثر تفكر في حديث مريم فمريم محقه وعليها أن تفكر جيدا قبل أن تتخذ أى قرار وتكون حريصه فى حديثها مع ذلك الرجل الذى أصبح غريب عنها
ذهبت للمنزل وظلت تتابع حسابه على مواقع التواصل الاجتماعي ولكنها لم تجد شئ يفيدها فقط منشورات لمواقف طريفه واشياء عاديه لا تجذب احد للتعليق عليها لم تجد إلا شخص واحد فقط يعلق عليها اخذها الفضول ودخلت حساب ذلك الشخص وظلت تفتش فى منشوراته إلى أن وجدت اكونت آخر باسم زوجها ولكنه يضع اسمه الأول مع اسمه الاخير لقب العيله

حاولت دخول ذلك الحساب لكنها لم تستطع ظلت تفكر كيف تصل لذلك الحساب ولما زوجها عفوا طليقها لديه حساب اخر ولم يضيفها عليه
بعد تفكير تذكرت اسم صديق قديم لزوجها وقامت بعمل حساب وهمى باسمه وظلت تضيف به أشخاص بشكل عشوائي وتضع به منشورات حتى لا يشك زوجها به وبعد مرور يومين عندما اصبح لديها عدد من الاصدقاء ارسلت طلب صداقه لزوجها من ذلك الحساب الوهمى لحسابه وبالفعل وافق زوجها على طلب الصداقه لذلك الحساب ودخلت حساب زوجها واستطاعت أن ترى تلك المنشورات
فى البداية كانت منشورات عاديه وهناك دائما امرأة تعلق عليه دخلت حساب تلك المره ووجدت صوره الحساب الخاصه بها عباره عن
صوره لزوجها ومعه تلك المرأة وكلا منهم يحمل طفل من الواضح أن الطفلين أخوه تؤام
هل حقا زوجها متزوج من غيرها ولديه أبناء لذلك تخلى عنها وعن أبناءه وطلقها منذ عامين دون علمها

هل فعل ذلك كى يجعلها داده لأبنائه دون اجر
داده يثق انها ستربى له ابنه الذى تخلى عنه هو
ظلت غالقه على نفسها لمدة أسبوع تفكر هل بها شئ ليتخلى عنها زوجها بتلك الطريقة هل هى حمقاء وساذجه بتلك الدرجة التى جعلتها تكون مطلقة من سنتين ولا تعلم فقط تقوم بدور الزوجة الوفيه المخلصة
لم تعد تتصل به او ترد على مكالماته كيف ستجلب حقها منه
كيف ستذيقه نفس الكأس الذى اذاقها إياه
ظل الهاتف يرن لأكثر مره
نظرت كوثر على الهاتف ووجدت إنه رشيد وهذه من

ads
1 2 3 4 5 6 7الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock