ad general
قصص قصيرة

بقالى سنين مع ابنك وبيعاملنى

ads

_انا هتجوز عليكي
_هه ومين تعي,,سه الحظ
_واحده بحبها وبتحبني..
ضحكت من قلبي بسخ,,ريه على كلامه بيحبها هوا اللي زي طارق بيعرف يحب اصلا أنا مش مستوعبه أنه طلع عنده قلب!
_انتي بتضحكى على اي أنا مش بهزر أنا فعلا هتجوز
_تمام اتجوز اعمل اي يعنى أتحز,,م وأرق,,ص ولا ازغرطلك متروح تتجوز ولا تولع بجاز انت وهى ،هى أساسا للاسف مش عارفه انها هتاخد مقلب العمر ..

قرب منها ولسه هيض,,ربها مس,,كت ايديه بقوه:لا بقولك اي ايدك متتمدش علشان مروحش اقول للعيله كلها انت اي وانت عارف ان دا عار على الصعايده يا ابن الصعايده..

طارق اتوتر وبعد أيده عنها وهى بصتله بقوه وشجاعه وقرف لاول مره بعد تلات سنين جواز ،تلات سنين وهى مستحمله قرفه ،تلات سنين وهى مستحمله انها تكون زوجه على ورق وبس ،تلات سنين عـ،ـذاب واهـ،ـانه من أهله علشان الخلفه وهم مفكرين أن العيب منها هى وان ابنهم زي الفل هم صعايده ميعبهمش حاجه العيب من بنت البندر اللي هي أنا!

كنت بريئه يوم ما حسسني أنه بيحبنى وأنه عاوزني لما كنا في الجامعه سوا ،منك,,رش انى كنت معجبه بيه وقتها بهيبته وبشكله وبكل حاجه ..لكن مكنتش اعرف حقيقته المؤلمه اللي كسرت قلبي …أنه بياع…باعنى بعد ما وقفت جنبه سنين حاربت اهلى علشان اتجوزه واكون معاه واستحملت علشان أهلى ميشمتوش فيا لكن كفايه كدا …

_طلقنى..
قولتها وانا باخد نفس عميق وكأنى مستنيه الجرأه دي من زمان..
_مش هطلقك دلوقتي يا ملك
_خلاص يبقى اروح اقول لابوك العمده انت اي ،وساعتها بقى هخلعك..
طارق قرب منى بغضب..
_انتى بتهـ،ـدديني يا بنت البندر على رأي امى عنيكي بجحه
_بنت البندر دي اللي حفيت وراها سنين علشان ترضى بيك واستحملتك وفي الاخر طلعت خـ،ـاين ،وانا استحمل اي حاجه الا أن حد يشاركنى في حاجه بتاعتى ،اتجوز يا طارق بس طلقنى الاول قبل ما تعملها…..
سكت ومتكلمش محاولش حتى يصلح الموقف ويراضيني..ويقولى أنه هيفضل معايا …

ads

ضحكت بسخريه عليه وعلى شكله اللي كان باين عليه القلق ..
_يارب مراتك الجديده تستحملك زي منا استحملتك وتتفهم حالتك لانك مـ،ـريض..
أنا هسافر عند أهلى لحد ما تبعتلى ورقة طلاقى واه الف مبروك يا يا عريس..

دخلت الم هدومى وانا حاسه بالانكـ،ـسـ،ـار والخـ،ـذلان ،حاسه أن ارهقت نفسي ومشاعري عالفاضى ،متقبلش مني انى اساعده ويروح لدكتور كدا هيبته هتضيع ..كان حاطط الحق عليا أنا في كل حاجه وكنت مستحمله لدرجة أنه شككنى في نفسي وروحت كشفت لقيت نفسي كويسه..عنده كبرياء أنه يعترف أنه مـ،ـر..يض!

بعد ما جهزت هدومي وخرجت كان هوا قاعد كأنه مستنيني…

فجأه لقيته قام ومسكنى مش شعري وجرني وراه على السلم وانا كنت بصرخ وبس ..
نزل لمستوايا وهمسلي:مش انتى عوزا تطـ،ـلـ،ـقى أنا هطـ،ـلـ،ـقك بس بطريقتى..

البيت كله اتجمع وانا كنت بعيط وخايفه عارفه انه ناوي على حاجه ولازم يبرأ نفسه والا ميكونش طارق ابن عيلة الجبالي …
نزل وهوا بيزعق:بقى بتخونيني أنا بتخوني طارق الجبالي أنا هدفـ,ـنك حيه…

الاب:في أي يا ولدى مالك بتضرب مَرَتك لى
_الهانم الخاينه دخلت عليها الأوضه لقيتها بتكلم واحد ولما شافتنى قفلت معاه …
_اي اللي بتجوله دا يا ابنى ،بص لملك اللي كانت بتعيط من احساسها بالظلم مش من وجع الضرب
_كنا منتظرين اي من بنت البندر …طلعتى لابسه وش البراءه اخس عليكي ..
طلقها يا ولدى واغسل عارك..
لولا انى خايف عليك كنت خليتك تد.فنها حيه الفا*جره دي…
الام:قولتلك يا ولدى دي مش من توبنا كانت بنت خالتك اولى بيك رحت جبتها من البندر..
وكان عمه وولاده وكل البيت موجود وشمتان في ملك اللي كانت حاسه بالانكــ،ـسـ،ـار والخـ،ـوف…

الاب:طلقها يا ولدى خليها تغور من هنا
طارق يصلها بانتصار وسخريه:انتى طا*لق يا عا*هره


#البارت_الثانى

_انتى طا*لق يا عا*هره..
ملك بصتله بألم ووجع مكنتش نفسها تسمع الكلمه دي في الوقت دا والموقف دا ..
بصت للكل بانكسار وقربت من أبوه..
_انت كنت اكتر شخص دعم ليا في البيت دا مع كره الكل ليا كنت بعتبرك زي ابويا اللى انحرمت منه وانا صغيره ..كنت بحب العدل اللي بتحكم بيه مع الناس بس جيت ووقفت مع ابنك من غير ما تعرف الحقيقه .استحملت كتير علشان كنت شايفه أن في حد كويس معايا هنا ومش بيعاملنى انى بنت البندر مع انى فضلت تلات سنين منكوا تلات سنين معاكوا عمري ما زعلت حد منى مع انى كنت بتهان كتير ..
النهارده اتهانت برضو واوووي..
بصت لطارق اللي كان واقف بجمود اول مره تشوفه كدا بالشكل دا ..
فين طارق بتاع زمان اللي اتحول في لحظه من يوم ما اتجوزنا …حسيت بانتصار وانا شايفاه بالحاله دي اخيرا نار الانتقام هتهدى جوايا شويه!

استجمعت قوتي ووقفت قدامهم..
_كنت ببنى احلام كتير معاك يا طارق بس انت هدمتها كلها في اللحظه دي ..
بصيت لابوه
_انا عاوزه اتكلم معاك لوحدنا اخر حاجه وهمشى ومش هتشوف وشي تاني ..

دخل المكتب ودخلت وراه..

:انت عاوز تعرف ابنك يا حاج عمل كل دا لى..
الاب بجمود وعصبيه:علشان حطيتى رأسه في الطين ابنى مايكدبش واصل..
_للاسف ابنك كداب ..
:انتوا دائما كنتوا بتعايرونى انى مبخلفش مع انى لسه معرفش أنا بخلف ولا لا …
الاب:اي الكلام اللي بتجوليه دا اتحشمي يا جليلة الحيا
_دي الحقيقه انا بقالى تلات سنين مع ابنك ولسه عذراء ابنك لحد دلوقتي كان بيعاملنى زي أخته ..ولما جيت اقوله نروح لدكتور طلع أن العيب منى أنا…ابنك متكبر أنه يعترف أنه مـ،ـر..يض أنا قولتلك الكلام دا علشان متظلمش البنت اللي عاوز يتجوزها عليا..
لو مش مصدقني هات دكتورة نسا دلوقتي والتأكد أنا بكـ،ـدب ولا لا…

بصلى وهوا متعـ،ـصـ،ـب:انتي كـ،ـدابه أنا ولدى سليم مفيهوش حاجه .روحى شوفي يمكن العيب منك ..أنا هجوزه من بعدك وهثبتلك أن كلامك دا محطوش في اعتباري واصل انتى ناسيه أننا صعايده ولا اي مفيش الكلام دا عندنا…
وساعتها همـ،ـوتك لو في بطن أمك يا حـ،ـيه!

**وانا جاهزه علشان انا واثقه من كلامى صدقنى ابنك مريض ومحتاج مساعده أنا كنت بحبه واستحملته غيري مش هتستحمله وهتبقى فضيـ،ـحته في البلد بجلاجل
أنا كنت عوزا اساعده بس ابنك حول مساعدتي ليه لانتقـ،ـام …
_امشي من اهنه احنا مش محتاجين لمساعدتك أنا ابنى مفيهوش حاجه غوري من هنا …

سيبته وخرجت وانا حاسه بالانتصار..وانا عارفه ان أبوه صدق كلامى بس مش عاوز يبين دا علشان كرامته…

فضحته فضيحه اكبر من اللي فضحهالى لكن المرة دي وانا الي حد ما على. حق وهوا على باطل …ابتسمت بانتصار وانا بخرج من البيت وببصله بتحدي ..

طارق كان حاسس بالصد..مه والتعب هوا حبها من قلبه ومكنش عاوز يأذيها كدا لكن مش عاوزها تفضل معاه هوا بالحاله دي …
بص لاثرها بحزن وأبوه جه ونادي عليه..

دخل وهوا حاسس نفسه في معركه..
الاب ضربه على وشه بالقلم :عاجبك العار اللي جبتهولنا دا دي عمرها ما حصلت واصل في البلد كلتها انت مش من توبنا انت عار علينا …
وكنت عاملى نفسك بتاع بنات وكل يوم مع واحده يا تري كنت بتدفعلهم فلوس علشان يداروا على خيبتك يا خلفة العار

طارق بحزن:أنا مش عارف دا كله حصل ازاي ،،علشان كدا كنت رامى اللوم عليها مع انى العيب مني مش منها أنا حتى متكبر اروح لدكتور علشان انا عارف أنا كنت اي زمان ..بس من يوم الدخله وانا محستش تجاهها باي حاجه علشان كدا احم معملتش حاجه…
_يا حسرتي عليك يا عاري فيك اخس عليك خلفه عار غور من وشي…

بصيت على البيت وانا واقفه برا…

_لسه التقيل جاي ورا اصبر عليا بس ..

فتحت شنطتها وخرجت منها علبة
_هههههههه والله صعبت عليا يا طروقه يلا كله يهون علشان ابوك العمده يتأدب ويبطل اذيه في الناس ،اما انت بقى يا حضرة العمده لسه تمن مـ,ـوت ابويا على ايدك ما اتصفاش ،انا كدا خدت حق الليالي اللي عشتها أنا وامى واخويا من غير سند لسه تمن حرقة قلبنا ولسه حق ابويا ..
دوق من نفس الكاس اللي دوقتنا منه ولسه بالجامد….

استغليت انك عندك سلطه ومـ,ـوتت ابويا الغلبان من الرعب والتعب والمرض مكنش جواك ذرة رحمه ..أنا برضو عملت كدا في ابنك هيمـ,ـوت من التعب والوجع والرعب …

كنت ماشيه على اول البلد علشان اركب مواصله وارجع القاهره..
وصلت المحطه وقعدت ارتاح شويه واتنهدت بتعب تلات سنين كنت محبوسه في بيت مش بيتي ..تلات سنين كنت في دائره مش عارفه اطلع منها ..انتقام مالى قلبي مع انى حسيت انى حبيته لكن كنت برجع واقول الانتقام لابويا اولى ولازم ارجع حق الميـ،ـت علشان يرتاح…

_عجبني تمثيلك اووي يا بنت عمران…دا انا صدقتك .ههههههههه.
بصيت لمصدر الصوت بصد..مه:حمزة!

#يارا_عبد_السلام

_عجبني تمثيلك اووي يا بنت عمران…دا انا صدقتك ..
بصيت لمصدر الصوت بصد..مه:حمزه!

حمزه قرب منها بثبات وقعد جنبها..
_خلصتي انتقـ،ـام ؟
بصتله بجمود:لسه شويه كمان لما تشوفهم كلهم متد..مرين
_كفايه بقى ضيعتي عمرك كله في سراب وانتقام ملهوش اي لازمه انتى لى بتعملى كدا
_علشان اخد حق ابويا وانت اكتر واحد عارف احنا مرينا بايه وأمى مرت بايه وانا واخويا
_عارف كل دا بس انتى سيبتيني وضيعتى نفسك علشان الانتقـ،ـام
_واسيب اي حد في سبيل انى اريح ابويا في تربته
_اتغيرتي يا ملك
_الدنيا بتغير وتخليك مش قادر تكمل ولا تواجه لكن لازم تستمر على متضعش..
حمزه:انتى لي بتعملى كدا لي بتخليني ابعد مع انى دائما جنبك وفي ضهرك ودخلت معاكي في اللعـ،ـبه دي علشان بحبك انتى لي جو الانتقـ،ـام اثر عليكي كدا لي.

بصيتله بوجع:انت محستش اللي احنا حسيناه انت اه عارفه بس مجربتش انك تحس انك تايه وضايع وملكش سند
_اخوكي موجود وانا موجود وبحبك وعاوزك جنبي متبقيش انانيه
_انا مش انانيه هم اللي وحشين …
_طيب ارجعى يا ملك ارجعى ملك بتاعت زمان
_مش هقدر يا حمزه مش هقدر الا لما اشوف العمده وعيلته كلها بتدمر قدامى..
_تمام يا ملك اللي تشوفيه

القطر جه وركبوا وحمزه حس ان الكلام بقاش فيه فايده
وصلوا القاهره بعد ١٢ساعه في القطر ..
_هتيجي
_لا أنا هروح ارتاح شويه علشان تعبت
_خلاص هستناك باي..
سابته ومشيت وهوا بص في اثرها بحزن على اللي عملاه فيه وفي نفسها بسبب انتقـ،ـام من وجهة نظره مفيهوش فايده..

روحت وقابلتها امها
_عملتى اللي في دماغك يا ملك
_ماما لو سمحتى أنا تعبانه ومش عاوزا اتكلم دلوقتي لما حسام يجي ابقى صحيني

دخلت ونمت نوم عميق اول مره بعد تلات سنين احس بالراحه دي …

عند طارق ..
كان قاعد واحاسيس كتير في دماغه حاسس ان ملهوش لازمه في الدنيا يمكن الحيوانات ليها فايده اكتر منه كفايه كلام أبوه ليه اللي اثبتله أن كل اللي عمله أبوه في الناس اتردله فيه في ابنه الوحيد..

*أنا لازم ابعد لازم اروح في مكان تاني محدش يعرفني فيه ولا اشوف حد فيه..

عند ملك
كانت قاعده مع حسام اخوها بتحكيله كل اللي حصل وهوا قاعد مستمعلها..
_ارتاحتى كدا خلاص
_لسه مش هرتاح اووي الا لما اشوفه مكسور قدامى وحزين
_واشمعنا ابنه
_علشان كان بتاع بنات وقولت اخد حق البنات اللي كسرها دي بالمره أنا في الاول كنت مشدوداله قبل ما اعرف هوا ابن. مين كانت مشاعري صادقه ناحيته لكن لما عرفت أنه ابن السبب في مـ,ـوت ابويا طبعا نسيت اي مشاعر وقررت استغل حبه ليا في الانتقـ،ـام
_وحمزه
_ماله!
_انتى مش واخده بالك انك ممرمطاه معاكى عالفاضى وانتى مش بتحبيه
_حمزه زيك وصديقى المقرب غير كدا مفيش حاجه ناحيته علشان كدا لازم ابعد عنه علشان يشوف حياته ..
_طلعتى انانيه اووي يا ملك مكنتش متخيل فيكي كدا..

بصيتله بجمود وشربت القهوه اللي قدامى ودخلت اهرب في عالمى الخاص عالم الانتقـ،ـام .!

بعد مرور أسبوع
صحيت من النوم على خبط شديد عالباب..
فتحت الباب لقيت حمزه
_حمزه في اي
_طارق
_ماله
_انتـ،ــ،ـحـ،ـر
_اي؟


#البارت_الرابع_والاخير

_حمزه في اي
_طارق
_ماله
_انتحـ،ـر
_اي؟
ازاي الكلام دا انت بتقول اي…
بصلي بسخريه:اي مش فرحانه مش كدا خدتى حقك مش كدا كسرتيه وكسرتي أبوه وعيلته كلها مش كدا انتقـ،ـمتي انتى مفكره أن كدا ابوكى فرحان بيكى لا بالعكس يا ملك انتى خسرتي وكتير اووي …
ملك بدموع:أنا مكنتش متخيله أنها هتوصل لكدا
_لا انتى كنتي متوقعه اي حاجه واللي عملتيه في طارق اي حد مكانه كان انتـ,ـحر من زمان هوا فضل صابر لحد ما طاقته نفذت…خلتيه يثق فيكي ثقه عمياء يا ملك وكنتي غداره غداره اووي
يلا يلا روحى للعمده يلا روحى اشمتى فيه روحى قوليله انك كنتي السبب في كل دا روحي يلا ..
حسام :للاسف يا ملك أنا مكنتش متخيل أن انتقامك هيوصل لكدا
ملك بعصبيه:خلاص خلاص بقيت أنا اللى وحشه دلوقتي بقيت أنا الشريره مش انتو الاتنين كنتوا اكتر اتنين بتشجعوني على الانتقـ،ـام ..
بصت لامها:مش انتى اللي كنتي بتقوليلي لازم تاخدي حق ابوكي اي الي حصل دلوقتي غيرتي رايك …

كلهم سكتوا وبصوا في الأرض لأنهم فعلا كانوا بيشجعوها وجايين دلوقتي يلوموها!

دخلت لبست ونزلت علشان تسافر الصعيد تحضر جنازة طارق وتقابل العمده وتواجهه بالحقيقه لازم تواجهه لازم تعرفه انها بنت الراجل اللي كان السبب في مـ,ـوته لازم…

خرجت برا البيت وكان وراها حمزه وحسام بيحاولوا يمنـ،ـعوها..
حمزه:انتى هتعملى اي بالظبط انتى عوزا اي مننا
ملك بعصبيه:ملكش دعوه مش انت قررت تسيبني سيبني وانا بقى هعمل اللي في د..ماغى
حمزه:لو مشيتي يا ملك انسي انك كنتي تعرفيني …
ملك سابته ومشيت مهتمتش لكلامه هى بدأت رحله ولازم تنهيها حتى لو هتخسر حياتها هم السبب في كل اللي حصل دا وجايين يلوموها على اللي بتعمله!

كان العمده قاعد بين رجالته حاسس بالقهره والكسره السبب ورا مو..ت ابنه انتشر في البلد والناس كلها بقت تبصله بسخريه وتقلل منه بسبب الظلم اللي بيظلمه ليهم وتظاهره بالحق وهوا ظالم وتظاهره أنه بيعدل وهوا ميعرفش اي حاجه عن العدل كان دائما مخوفهم ومفيش في قلبه رحمه..

اول مره يحس بالانكـ،ـســ،ـار برغم قوته وجبروته …

_البقاء لله يا حج..
كانت ملك واقفه وبتتظاهر بالحزن
قربت منه بثبات وقربت من ودنه وهمست
_دلوقتي أنا خدت حق ابويا اللي كنت السبب في **بدم بارد جيت وخدت حقى وحق عيلتى اشرب يا عمده..
_على فكره انا السبب في كل اللي حصل لابنك..
العمده يصلها بصدمه:اانتى مين وابوكى مين أنا مش فاهم حاجه
_فاكر عمران الفلاح البسيط اللي كان كل همه أنه يأكل عيش من أرضه علشان يعلم عياله وانت مسيبتهوش في حاله وكنت بتأذيه علشان رفض يسيبلك الأرض وجبتله الحسره لما بورت أرضه وكسرته قدام الناس ومات بسببك وبسبب جشعك
_اانتى بنته
وقفت بثبات:ايوا بنته وجيت اقولك أن حق ابويا رجع وارتاح وانا قلبي صفى وارتاح مع انى مكنتش عوزا انتقم في طارق بس ملقتش الا هوا نقطه ضعفك ..
البقاء لله يا يا عمده…

سابته ومشيت وهي حاسه بانتصار برغم حـ،ـزنها على طارق .
دموعها نزلت قلبها بيوجعها ظلمت كتير اووي ظلمت حمزه وظلمت طارق لكن نار الانتقـ،ـام عامتها…

بعد مرور أسبوع ..
كانت عايشه جسد بلا روح كان الارهـ،ـاق وعدم النوم باين على ملامحها كانت تعبانه اووي …
حسام:هتفضلي قاعده كتير كدا
_حسام تعالى
_على فكره حمزه خطوبته النهارده على بنت خالته
_الف مبروك فرحتله جدا من قلبي
_للدرجادي بقاش عندك قلب
_حسام أنا كنت بحب طارق..
_اي بتقولى اي
_للاسف دا اللي اكتشفته أنا قلبي واجعني اووي عليه برغم واحشته بس حبيته..
بدأت تعيط ودموعها نازله…هوا طلقنى علشان مكنش عاوزني افضل معاه وهوا بالضعف دا ..
كان بيحبني لكن أنا مكنش عندي قلب يا حسام مكنش عندي قلب..
حسام قرب منها وخدها في حضنه:أهدى يا حبيبته وادعى أن ربنا يسامحنا كلنا ويسامحك
_انا عوزاك متوعلش منى في يوم من الايام عوزاك تعرف حمزه أنه كان اعز صديق عندي وانى كنت بحبه واعتذرله بالنيابه عنى..
_انتى وطارق عمركوا ما كنتوا هتنفعوا لبعض علشان انتوا الاتنين وحشين واللي كان بينكوا عمره ما يكون حب انتى فضـ،ـحتيه وهوا فضـ،ـحك…
_فعلا عندك حق بس برضو عمري ما انفع لحمزه لانه هيفضل طول عمره خايف منى لو جاله برد هيخاف أن أنا السبب أنا ولا انفع طارق ولا حمزه ولا انفع حد اصلا..
أنا وحشه….

للاسف كلامها صح الغـ،ـدر والانتقـ،ـ،ـام بيعملوا من الشخص بنى ادم تاني وبيغيروه مبيبقاش شايف قدامه الا شبح الانتقـ،ـ،ـام بس …

كانت واقفه قدام البحر بتاخد نفسها مع كل شهيق وزفير بتحس بألـ،ـم في حسدها كله رعـ،ــ،ـشه بتجيلها من الوقت للتاني تعبت من أنها تعيش خلاص كفايه كدا هى عاشت على أمل واحد والامل اتحقق مش عوزا حاجه تانيه من الدنيا…

قربت من البحر ونزلت وسابت نفسها للموج…
انهت حياتها…بايديها يأست من أنها تعيش على أمل كداب واللي جواها اتربي عالحقـ،ـد صعب تتغير الكل سابها اخوها وحمزه وامها كل اللي كان بيشجعها سابها تايهه..

*عادت لتنتقم لكن كلفها هذا الانتقـ،ـام حياتها وما بداخلها*

ads

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock