ad general
روايات

رواية أميرة الرعد كاملة الفصول بقلم ندا شرقاوي

ads

في سماها لو عرفت انك عملت حاجه يااكرم والله لكون دفنك حي
عند رعد واميره 
رعد وهو بيصحي اميره اميرة ميرا 
اميره بنوم سبوني انام بقا محدش يعرف ينام ولا اي 
رعد بضحك قوي يالمضه عفايه نوم 
اميره صحيت وشعرها نازل علي وشها وشكلها طفولي جدا عاوز يارعد عاوزه انام بقا بص خمس دقايق وصحيتي ياله باي 
ورجعت تنام تاني 
رعد مسكها من البجامه بتاعتها لا الأدب مش نامع معاكي ماشي تعالي شالها علي كتفه ودخل الحمام 
فتح الدش ونزلها في المايه 
اميره اااه بغرق الحقوني 
طلعت من تحت الدش كانت شبه الكتكوت شعرها كله نازل علي وشها والبجامه كلها مايه ورعد عمال يضحك 
اميره بغضب طفولي اي اللي انت عملته دا 
رعد ببرود مكنتيش هتصحي غير كده غيري وتعالي 
اميره طيب راحت جابت ازازه مايه وكبتها علي رعد 
اميره جريت لغرفه الملابس 
اميره معلش بقا يابابي 
رعد بغضب بس لما تطلعي البسي حاجه واسعه وطويل سامعه 
خلصت اميره لبست اميره وراحوا علي اوضه ياسمين ودخلوا 
رعد بابتسامه اقدملك دي تبقا
ياسمين مراته التانيه 
اميره 
ليه ياسمين بتعامل أكرم كده وفي أي بنهم هنعرف في الفصول اللي جايه 
رد فعل اميره اي مع ياسمين 
اميره هتقول لرعد علي اللي حصل ولا لا
بعتذر عن التأخير بس انا بمتحن الاسبوع دا كله والله تحديد مستوي فا اعذروني بقا البارت صغير وصلوا البارت بتفاعل حلو بقا
لو سمحت اللي تاخد الروايه تاخد الغلاف بتاع البارت الرابع وياريت اسمي 
صلوا على الحبيب المصطفى
لو في أخطاء املائيه معلش بقاالبارت الخامس من اميره الرعد
صلوا على الحبيب المصطفى
اميره 
رعد بزعر متصدقهاش والله ياأميره دي تبقا
ياسمين وهي تدعي الدلع اي ياحبيبي طب وابنك اللي في بطني
رعد بزعيق اسكتي الله يخربيتك
اميره بدموع انت.. انت اتجوزت
رعد يارب هتجنن واللة دي اختي والله
شد ياسمين من البجامه وقال انتي كل لما تيجي تعملي مشكله جديده
ياسمين وهيا بتعدل البجامه احمم حاسب بس برستيجي وأصلح اللي هببته
ياسمين وهي تتجه لاميرة احمم انا ياسمين اخت رعد معلش بقا هزار تقيل حبتين
اميره بابتسامه اتشرفت 
ياسمين بس اي القمر دا لا دا انتي مزه 
رعد احترمي نفسك يار 
ياسمين طيب ياخويا ياله علشان نتعشا علشان هموت وانام 
والله وانا كمان ياياسمين 
رعد طب اطلعي 
طلعت ياسمين وجت تطلع اميره مسكها رعد ووقفها قدامه 
اميره بتوتر انت.. انت عاوز اي 
رعد وهو بيقربها منه هعوز اي يعني بس اي القمر دا 
اميره ايه ياله.. ننزل عاوزه اشوف جنه 
رعد وهو يقبل خدها الفراوله طلعت اهي 
اميره بتوتر فر.. فراوله اي ياله 
رعد هو في احلي من الروايه دي وقبل خدها التاني 
اميره بتوتر عاوزه… اقو.. اقولك علي حاجه 
رعد قولي ياأميرتي 
اميره وهيا بتبعد طب تعال نقعد حته 
رعد حب ميزعجهاش اكتر ويخليها علي رحتها وقال بحنيه تعالي 
قعدوا في اوضه ياسمين 
رعد قولي 
اميره بخوف ا… أكرم 
رعد بغضب عند سماع الاسم ماله زفت ان قي عملك اي جه نحيتك شافك أمته 
اميره من غضبه بدأت تعيط انا… مش عملت حاجه 
رعد غضب من نفسه هيا ملهاش ذنب شالها وقعدها جمبه قولي اي اللي حصل ياأميرتي 
حكت اميره كل حاجه حصلت وكمان اللي قلته ساميه مرات عمه ورعد بيحاول يمسك اعصابه وميقتلش أكرم 
اميره ببكاء هو دا اللي حصل والله وانا كنت خايفه اقولك تضرني وتزعق
بقلم ندا الشرقاوي 
رعد لا ياروحي متخافيش وانت عملتي الصح انك قلتلي ولو حصلت اي حاجه تقوليلي علي طول ومتعرفيش حد انك قوليلي واحنا هنرجع مصر بكره 
اميره ماشيه ياله علشان ناكل واشوف جنه
نزلوا علشان الغدا 
أكرم بيبص لاميره بخبث وجرأه وهيا مسكه ايد رعد جامد ورعد بيطمنها 
ياسمين اي يااكرم 
اكره بانتباه اي يابت عمي 
ياسمين اي شيفه عينك مش في طبقك شيفاها عماله تزوغ علي حاچه مش بتاعتك ولا اي 
اكرم بيداري تقصدي اي عاد انتي مجنونه ولا اي 
سليم في اي عاد الأوكل ليه احترامه برده 
رعد ببرود اه چولهم يابوي 
هدي ياله بسم له 
ساميه كل ياولدي 
بعد الأكل 
رحمه هنرجع القاهره أمته يارعد الشغل اتعطل 
رعد بكره بإذن الله 
رحمه بخبث وهيا بتبص لاميره ااه اقعد مع اميره بقا وودعها
بقلم ندا الشرقاوي 
رعد بستغراب ليه 
رحمه ما انت هتسبها هنا في الصعيد صح 
اميره بصت لرعد بخوف 
رعد لا اميره وجنه هيسافروا مصر معايا 
رحمه بغضب وصوت عالي ازاي يعنيهتنزل مصر معانا اي انت ناشي انك مشهور عاوز يقولوا رعد المنشاوي متجوز طفله 
جه رعد يرد لاكن قطعته اميره 
اميره بغضب انا مسمحلكيش انا مش طفله انا اميره 
مرات رعد المنشاوي 
فرح رعد جدا انها قالت إنها مراته 
اميره وبعدين موضوع يخصني انا ورعد انتي مالك بقا 
رحمه انت سامع بتقول اي 
رعد ببرود اه سامع مراتي وتيجي معايا 
سليم هتعاود مصر بدري ياولدي كمل سبوع كمان 
رعد لا يابوي هعاود بقا كفايه أكده ياسمين جايه اجازه كام يوم
بقلم ندا الشرقاوي 
ياسمين يومين بس وهرجع تاني ياله انا هطلع انام 
وطلعوا كل واحد علي اوضته اللي بيفكر ازاي يأذي رعد واميره واللي بيفكره في خير واللي بيفكره في شر 
في جناح رعد 
اميره وهيا شايله جنه بتلاعبها 
اميره بابي 
رعد بابي يبقا في حاجه قولي ياعيون بابي 
اميره بخوف انه ممكن يرفض طلبها عاوزه ادخل جامعه 
رعد امممم وعلي كده جايبه كام ياقطه علشان تدخلي
اميره 99٪
رعد بنبهار اووووو ومدخلتيش ليه انتي جايبه مجموع جميل 
اميره بحزن التقديم قفل وعمو مكنش موافق
رعد بحنيه عاوزه تدخلي اي وانا اقدملك 
اميره بفرحه طب قسم جراحه 
رعد من عيوني اول ما ننزل القاهره هقدملك في طب 
اميره طيب جنه نامت هحطها في السرير واجي 
نامت جنه واميره لبست بجامه ميكي موس 
رعد بضحك علي شكلها الطفولي هههههه ياربي علي الطفله 
اميره بغضب طفولي اي دي احسن واحده عندي ياله بقا ننام بطل ضحك
ناموا واميره مطمانه وحسه بالأمان طول ما حيا قريبه من رعد
في اوضه ياسمين 
ياسمين ببكاء اي اللي رجعه جاي ليه انا مش عاوزه اشوفه 
ومسحت دموعه وهيا بتكابر ان دموعها تنزل 
انا ياسمين المنشاوي وعمري ما هقع وهنشوف مين فينا اللي هيكسب ياواد عمي
في كمان تاني في أوروبا 
الحوار مترجم 
الممرضه المريض فاق من الغيبوبه دكتور 
الدكتور بدهشه اووه ما كنت بتوقع ان ممكن يفوق من الغيبوبه بنبلغ مستر رعد المنشاوي.
أكرم عمل اي لياسمين خلاها تكرهه 
مين المريض دا اي علاقته برعد 
اميره هتعرف تتفاهم مع الجامعه والحياه الجديده 
هنعرف البارت الجاي
معلش خالفت المواعيد بس انا الأسبوع دا بمتحن والله فا مش هنعرف انزل في نفس المعاد اللي كنت محدداه فا معرفش هنزل الصبح ولا بليل الله اعلم. معلش بقا احسن من اني اوقفها الاسبوع دااللي ياخد الروايه ياخد الاسم لو سمحت والغلاف. التفاعل قل خالص تفاعل بقا رايكوا في الروايه واتفاعلوا بعشر ملصقات عشان يوصلكم البارت الجديد
بااااي 
صلوا على الحبيب المصطفى
٢٢ ٤ ١٥١٢ استغفر الله العظيم البارت السادس من اميره الرعد
صلوا على الحبيب المصطفى
تاني يوم وقت سفر رعد واميره
رعد اميره اميره
اميره بنوم اممممم
رعد اممم اي بس اصحي ياأمير تي ياله علشان نسافر
اميره قامت بسرعه اي طب ياله يالة علشان نسافر
رعد بصدمه هو اي انتي مش كنتي نايمه من شويه
اميره مسرعه ياله يا عد عاوزه اسافر
وجت تقوم حاصرها رعد بين يديه
رعد بغمزه علي فين
اميره بتوتر هه. هدخل اخد شاور ياله قوم
رعد لا مش قايم غير لما تصبحي عليا
اميره بمرح بس كده صباح الفل يارعود
رعد قلب رعود بس برده مش كده كده
اتكسفت اميره
رعد لا بلاش فراوله انهارده كده ياله دورك
اميره اممم اي دا جنه بتعيط
التفت رعد ملقاش أثر لجنه اصلا
رعد ماشي بتهربي مني مسيرك تيجي لوحدك
رن فون رعد 
الحوار مترجم 
رعد مرحبا دكتور مايك 
دكتور مايك مستر رعد المريض فاق من الغيبوبه 
رعد بصدمه فاق 
دكتور مايك نعم انها معجزه انه في غيبوبه لمده 5 سنوات 
رعد دكتور مايك رتب للمريض كل حاجه في أقرب وقت بكون عندك في أوروبا 
دكتور مايك امرك سيدي
دخل رعد لبس بدله باللون الكحلي وقميص ابيض 
وجهز واميره لبست فستان يصل لبعد الركبه لونه كحلي
اميره اي رايك شبه بعض 
رعد بسعاده اه جميل اوي 
رعد بغضب بس الفستان قصير 
اميره معلش المره الجايه ياله ناخد صوره بقا 
رعد باستسلام مش عاوز يزعلها طيب ياله 
واتصوروا صور كتير ومعاهم جنه برده 
ونزلوا 
ياسمين بتصفير ايوه بقا 
رعد بغرور اقل حاجه عندي 
ياسمين بضحك مش قصدي عليك انا قصدي علي اميره قمر 
رعد يتوعد ليكي روقه
اميره بكسوف ميرسي ياياسمين 
أكرم قمر ياأميره 
بصله رعد بصه اخرسته عن الكلام بعيون كالصقر 
رعد ياله علشان نتحرك 
هدي ما تستني ياابني وافطروا معانا 
رعد بابتسامه معلش ياست الكل علشان نلحق الطريق 
سليم علي راحتك ياولدي 
رعد فين رحمه 
نزلت رحمه وهيا لبسه فستان لا يعني انه فستان من الأصل فهو قطعه من القماش يصل لفوق الركبه بمراحل يظهر كل شئ 
رحمه بدلع انا اهو يا رعدي 
عندما أضافت ياء الملكيه لاسم رعد احسن اميره بأن قلبها يؤلمها ولاكن تجاهلت الأمر 
رعد وهو يقزز من ملابسها ياله هنتاخر 
طلعوا علشان يتحركوا 
وجت اميره تركب بس رحمه سبقت وركبت قدام احس رعد بغضب اميره واتشام من رحمه بصت رعحنه لاميره بصه ثقه وانتصار لاكن تحولت لخسارة عندما ركب رعد ورا 
رعد بلامبالاه السواق اللي هيرجعنا ياله ياأميرتي اركبي 
بصت اميره لرحمه بانتصار 
اتغاظت رحمه جدا 
وكملوا طرقهم بسلام بين مزح رعد لاميره ويقول لها بعض كلمات الغزل
في أوروبا 
بعد أن فاق المريض 
المريض بتوهان انا فين اي اللي حصل 
الدكتور بيتكلم عربي حمدالله على السلامه يافندم 
المريض الله يسلمك بس اي اللي حصل 
الدكتور شويه بس يافندم لحد ما نظبط لحضرتك كل حاجه وتكلم رعد بيه وهو يفهم حضرتك 
المريض رعد حاضر حاضر
في السرايا في الصعيد 
ساميه تفتكر هنعمل اي عاد
أكرم معرفش ياما تفتكري اميره هتچول لرعد 
ساميه دي عيله صغيره سيبك منها عاد مهتچدرش تچول حاجه 
اكرم معرفش ياما 
ساميه بخبث بس اي اللي بينك وبين بت عمك 
أكرم بتردد بت… بت عمي مالي ومال بت عمي 
ساميه من ساعه ما انت سافرت ومبتتكلموش واصل وكمان البت كل اما تشوفك يركبها مليون عفريت عملت لي ياولد ساميه 
أكرم هعمل اي ياما عاد اي الحديت الماسة دا 
ساميه بخبث طب ما تجرب منها واهو البت ابوها بيحبها واكيد ليها في الورث 
اكرم اجرب منها كيف يعني اتجوزها 
ساميه وماله واو تكون جمب السنيورة 
وبعدين انت ناسي ان رعد هو السبب في موت اختك ولا اي ولازم ننتقم منهم 
أكرم كان مسافر لما عرف بموت ام جنه ميعرفش انها ماتت بعد الولاده ساميه مفهماه حاجه تانيه هنعرف بعدين 
اكرم وافتكر شقيقته ومش شايف غير الانتقام 
اكرم حاضر ياما 
بعد مرور عده ساعات 
في الطريق اعد واميره الي مصر 
رعد بابتسامة جذابه نامي ياأميرتي لسه بدري فاضل 3 ساعات
اميره بنوم لا هدني صاحيه معاك 
رعد طب نامي شويه جنه نامت نامي انتي كمان شويه 
اميره حاضر 
نامت علي كتف رعد ورحمه متابعه كل حاجه
مجهول نفذ دلوقتي عاوز اسمع خبر موت رعد المنشاوي او خبر بنته 
مجهول اؤامر بس رقبه رعد المنشاوي تتكلف كتير 
المجهول كام 
المجهول مليون جنه عليه هو وبنته 
مجهول بشر موافق
في الطريق بيطلع عربيات تضرب نار علي طقم الحرس بتاع رعد 
اميره بصراخ اااه رعد رعد في اي 
رعد بصراخ انزلي تحت بسرعه وخلي بالك من جنه رحمه انزلي تحت بسرعه 
وأسرع رعد وطلع سلاحه الشخصي وبدأ طلق النار عليهم وفي اللي اتصاب من الحرس 
وصراخ البنات 
في وسط ضرب النار اتصاب رعد 
رعد بألم آآآآآآه آآآآآآه 
اميره ورحمه بصراخ رررررررعددددد
في السرايا 
أكرم كيفك يابت عمي 
ياسمين بلامبالاه عاوز اي 
أكرم مالك أكده انتي بتعملتيني أكده ليه
وأكرم مصدوم من الكلام هو فكرها نسيت 
اكرم بصدمه ياسمين انا… 
قاطعته ياسمين كلامه عندا ضربته بالقلم وصت صدمته
مين بيحاول يقتل رعد 
أكرم هيعمل اي مع ياسمين بعد اللي سمعه 
ساميه ورحمه ناويين علي اي 
المريض دا مين 
رعد هيعمل اي بعد ما اتصاب 
هنعرف في الفصول الجايه
معلش بقا
اتاخرت الاسبوع دا يعدي بس وهكمل عادي
التفاعل قل خالص لو البارت دا جاب تفاعل حلو اوي هنزل تاني وعد مني بارت كبير واحداث اكتر
صلوا على الحبيب المصطفى البارت السابع من امير الرعد
صلوا على الحبيب المصطفى
في المستشفى
اميره ورحمه قعدين ورعد في العمليات طلع الدكتور 
اميره مسرعة وببكاء رعد رعد عامل اي 
الدكتور الحمد لله يامدام أصابه خفيفه في الكتف بس مين فيكوا اميره
اميره انا… انا اميره
الدكتور بابتسامه اتفضلي رعد باشا محتاج حضرتك
رحمه بغضب وانا كمان هدخل
الدكتور يافندم رعد بيه طلب مدام اميره لوحدها
دخلت اميره اول ما شافت رعد جريت عليه وبتعيط بصوت عالي
رعد وهو حاضنها خلاص ياأميرتي انا كويس اهو انتي فيكي حاجه
اميره ومستمره في البكاء كنت هتسبني وتمشي زي بابي يارعد
رعد لا ياروحي انا كويس اهو مفيش حاجه
رعد اميره…. اميره
رعد اميره انتي نمتي
اميره لا بس عاوزه ادني كده
رعد بفرحه فهي تحب قربه ماشي ياروحي
مكان الجرح. 
رعد بالم ااااه اميره اميره 
اميره بخضه اي في اي انت كويس 
رعد بحنان اه كويس بس الجرح وجعني شويه 
اميره باسف معلش انا اسفه بجد 
رعد خلاص ياروحي ولا يهمك 
دخلت رحمه فاجاه 
رعد اي يا رحمه مش في باب اتعمل نخبط عليه 
رحمه بدموع مصتنعه رعد حبيبي خوفتني عليك 
اميره بتبعدها معلش اصل الدكتور قال ممنوع الاقتراب 
كتم رعد ضحكته علي أفعال صغيرته 
رعد بخوف جنة جنه فين 
اميره جنه راحت الفيلا مع الحرس والمربيه مكنش يفعل تكون هنا
رعد براحه وهدوء ماشي
في السرايا
احد الحراس ايوه ياسليم بيه رعد باشا في المستشفي متصاب 
هدي بلطم وصوات ولدي ولدي ياسليم 
سليم اهدي ياهدي ان شاء الله خير انا هدلا علي مصر دلوك 
ساميه بخبث ورعد اخباره اي دلوك مات ولااي 
هدي بس ياوليه جفلي علي حديتك الماسخ دا 
دخل أكرم في اي عاد
ساميه ولد عمك رعد في المستشفي
أكرم بخضه علي رعد وهو عامل اي وكيفه
سليم انا نازل مصر دلوك 
أكرم وانا كمان 
دخلت ياسمين وهيا وهيا بداري دموعها 
ياسمين في اي متجمعين كده 
ساميه ابوك وولد عمك نزلين مصر لرعد 
ياسمين ماله رعد 
أكرم ببرود اتصاب في العوده لمصر 
ياسمبن بخوف علي شقيقها طب ياله انا هنزل مصر 
وجهزو نفسهم علي السفر لمصر
في المستشفي 
المجهول كنت مستني خبرك ياكنج بس عادي هنجرب تاني 
رعد وانا مستني المره التانيه موتي ولا موتك 
المجهول بضحك ههههه خلي بالك علي السنيوره مراتك 
رعد بغضب لو قربت من مراتي هقتلك بايدي وانت عارف الرعد بينفذ بدون كلام 
دخلت اميره 
اميره رعد في ظابط بره عاوزك 
رعد بغضب اطلعي بره دلوقتي 
اميره بتقرب منة مالك يارعد
رعد بغضب وصوت عالي اطلعي بره 
طلعت اميره وعيونها علي وشك البكاء 
دخل الظابط 
الظابط بعمليه بتتهم حد يارعد بيه 
رعد لا يافندم 
الظابط بتعجب ازاي 
رعد انا رجل أعمال وليا أعداء كتير والحمد لله جت علي خير 
الظابط يعني مبتتهمش حد 
رعد لا 
طلع الظابط من عند رعد 
في العربيه 
ياسمين بتفكر في اللي حصل 
Back
أكرم ياسمين انااا
قاطعته ياسمين عندما ضربته بالقلم 
ياسمين مش عاوزه اشوف وشك تاني يااكرم انت عدو ليا وهننقم منك سامع 
أكرم هتنتقمي مني وانتي لسه قلبك بيدوق ليا 
ياسمين بقوة قلبي مش ملكك ولو لسه بيدوق ليك همحيه حته لو طولت اموت نفسي سااامع 
اكرم لا ياياسمين انتي عارفه انه كان غصب عني صح ولا لا عارفه اني كنت سكران ولو في وعيي عمري ما كنت هعمل كده
ياسمين سكرت بمزاجك ولا غصب قزل مزاجك ولا غصب 
أكرم … لارد 
ياسمين بسخريه مش عاوزه اشوف وشك تاني ياابن عمي
بعد مرور عده ساعات 
دخل العائله باكملها عند رعد في المستشفي 
هدي رعد ودي انت كويس 
رعد بتفاجا انا كويس ياامي بس جيتوا ليه دي حاجه بسيطه 
سليم كيف يعني منجيش مكنتش هتقولنا عاد ولا اي 
رعد أصابه خفيفه يابوي 
ياسمين طب اعمل اي يعني اضربك ولا اي امال فين اميره 
ساميه بخبث وجفه مع أكرم بره بتحددوا سوا 
رعد بغضب نادي علي اميره 
طلعت ياسمين ناده علي اميره 
رعد اي اللي طلعك 
اميره كنت بسأل الدكتور هطلع أمته وقبلت استاذ أكرم 
رعد بتمالك اعصابه طيب اقعدي هنا 
دخلت ست في اوائل الخمسينات
……. رعد
رعد خ…………
مين الست دي
مين بياذي رعد هتحصل اي في الفصول الجايه
باااااااي
اللي مشفش البارت اللي فات يدخل علي صفحتي يشوفه
لو في تفاعل حلو هنزل واحد تاني عند وعدي التفاعل قل خالص علي فكره. ياريت تفاعل لان التفاعل هو اللي بيحفذني علي الكتابه صلوا على النبي
البارت صغير معلش هنزل واحد تاني تكملهرواية أميرة الرعد الفصل الثامن 8 بقلم ندا الشرقاوي
رعد
رعد خالتوا
خاله رعد كده يا رعد اعرف من رحمه
Stop
هيام المنشاوي خاله رعد ام رحمه بتحب الفلوس مقدتش في الصعيد كتير اتجوزت ونزلت مصر جوزها متوفي متكبره وابنتها مثلها
رعد عادي ياخالتوا انا كويس أصابه خفيفه
هيام وهيا بتبص لاميره بقرف انتي هتيلي كوبايه مايه
اميره حاضر ياطنط
هيام بتكبر طنط اي انا هيام هانم
رعد بصوت عالي وه انتي بتكلمي مرتي كده ليه دي اميره رعد المنشاوي
ياسمين في سرها رعد قلب صعيدي يبقي ربنا يرحمك ياخالتي
هيام اي يا رعد هيا دي مراتك
رعد بثبات اه
هيام اممممم وانتي بقا بتدرسي اي ولا بتعرفي لغات اي
رعد هقدملها طب جراحه
ياسمين بتصفير اوبا ياجامد طبعا مرات رعد المنشاوي
هيام علي كده بتعرفي انجليزي او لغات تانيه
اميره بثقه اه انجليزي وفرنسا والماني وايطالي و تركي
كلهم بصولها بصدمه
بقلم ندا الشرقاوي
رعد بصدمه وانهار انتي بتعرفي كل دا
اميره اه بابي الله يرحمه كان بيعلمني وبدأت دراسه اللغات وانا عندي 7 سنين
ياسمين ما شاء الله دا انتي اي حاجه كده مختلفه
رعد بصوت واطي لاميره انا عاوز امشي الدكتور قال أمته
اميره قال ممكن دلوقتي بس تستريح في البيت
دخل أكرم
اكرم حمد الله على السلامة يارعد
رعد وهو مركز مع اميره الله يسلمك ياله علشان هخرج
هيام بخبث لو عاوز رحمه

ads
الصفحة السابقة 1 2 3 4 5الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock