
اسكريبت عشق البدر كامل الفصول بقلم إسراء ابراهيم
اسكريبت عشق البدر كامل الفصول بقلم إسراء ابراهيم
هتوحشني جوي يا زين اوعاك تنساني
قالت كدة بدور وهي بتبص لزين بحزن وهو بيجمع شنطة هدومه
زين بحب وه انساكي كيف يا بس يا بدور ده انتي روحي حد ينسي روحه اياك وبعدين متجلجيش كلها سبع سنين بتوع الكلية هيعدو هوا وارجعلك دكتور جد الدنيا بس انتي اوعاكي اللي تنسيني
بدور بلهفة انساك انت مش بس واد عمي يا زين انت نبض جلبي انا لو مكنتش عاشجاك وروحي فيك
زين بتوتر حبيبتي انا خابر انك خايفة بس اللي حصل ده طبيعي عشان احنا عاشجين بعض ومتخافيش هتبجي ليا يا بدور واوعدك اول ما ارجع هطلبك من عمي عثمان واكتب عليكي وجتي
بدور بتردد وخوف طب كنت طلبتني من ابوي يا زين وكتبنا الكتاب لاجل ما يكون جلبي مرتاح وانت بعيد واستناك براحتي
زين بابتسامة كيف ده بس يا بدور وانتي خابرة ان موضوع الكلية جه بسرعة عاد متخافيش يا حبيبتي انا مش ههملك ابدا وبعدين هكلمك علطول علي اللاب توب اللي جبتهولك مش انتي اتعلمتي زين وفهمتي هتبعتيلي كيف
بدور بحزن ايوة عرفت خلاص يا زين سافر ومتخافش انا هستناك يا حبيبي لما ترجع بس اهم حاجة خد بالك من نفسك يا زين انت اهم حد في حياتي يا واد عمي
زين بحب يسلملي خوفك عليا يا جلبي يلا بينا بجي عشان الحج اسلم علي امي وابوي وعمي جبل ما اسافر
………………………………
بعد سبع سنين كانت واقفة بدور بتروق المنضرة لما سمعت زغاريط مرات عمها فسابت اللي في ايديها راحت علي البيت
بدور بلهفة خير يا مرت عمي بتزغرطي ليه عاد
سعدية بفرحة افرحي يا بدور زينراجع بعد سبوع اخيرا هيرجع الدكتور زين
بدور بفرحة وابتسامة واسعة بجد يا عمة يا الف نهار ابيض انا هحضر كل حاجة حلوة متشيليش هم انتي
سعدية بابتسامة تسلميلي يا جلب مرت عمك انا خابرة انك بتعزي زين واد عمك جوي
بدور بلهفة جوي جوي يا مرت عمي هروح اني اخلص اللي كنت بعمله واجي اكمل اهنه
مشيت بدور ورجعت المنضرة ووقتها طلعت صورة زين وعنيها بتلمع بالدموع وبقت تكلم صورته
بدور بحزن وهي بتبتسم بجي اكده يا زين كل دي غيبة سبع سنين من يوم ما مشيت وانت حتي متكلمتش معايا مكالمة واحدة هو ده اللي وعدتني بيه بس اني بجي وفيت بوعدي واستنيتك يا نبض جلبي ومتخافش انا مش محارباك لاني خابرة انك كنت مشغول في دراستك واخيرا حججت حلمك وبجيت دكتور خابر يا زين انا هعاتبك اما اشوفك بس لما املي عيني منك الاول
شالت بدور الصورة بسرعة لما سمعت صوت بدر ابن عمها من وراها ويبقي اخو زين
بدر بحدة وه ايه اللي موجفك اكده يا بت انتي
بدور بسرعة مفيش كنت بروج المنضرة وبعدين ايه بت دي اني ليا اسم يا بدر والله اجول لعمي
بدر بسخرية ايه شغل العيال ده خلاص روحي جوليله وابجي وريني هيعملك ايه
بدور بضيق يوووه خلاص اني ههمل المنضرة وامشي احسن انا اصلا خلصت
بدر بضيق يبجي احسن برضه ومتبجيش تجفي لحالك اهنه كتير ويلا عالدار واعدلي طرحتك دي
بدور بضيق يوووه حاضر يا واد عمي هه
…………………………….
بعد اسبوع كانت واقفة بدور بتفرك في ايدها بتوتر وقلبها بيدق جامد وهي واقفة مستنية وصول زين فكانت فرحانة اوي وفي نفس الوقت خايفة مشاعرها تبان وفعلااول ما سمعت صوت سعدية وهي بتزغرط خرجت جري ووقفت قدام البيت وكانت بتبص للعربية اللي واقفة وبينزل منها زين فابتسامتها وسعت بس فجأة بدأت ابتسامتها تختفي تاني وهي شايفة بنت بتنزل هي كمان معاه وهو حاضن ايدها وبيسلم علي اخوه وابوه وباقي العيلة
بدر بفرحة نورت دارك وبلدك يا دكتور زين
زين بسعادة وانا كمان اتوحشتك جوي يا بدر انت وابوي واميى
سعدية بلهفة وهي بدر حمدالله علي سلامتك يا ولدي نورت دارك ياااه وحشتني جوي يا بدر
زين بلهفة وهو بيحب علي ايد امه الله يسلمك وحشتيني جوي ياما وانت كمان يا ابوي
عثمان بسعادة ادخل يا ولدي يلا تعالي نورت دارك
زين ابتسم وكان داخل بس عنيه جت في عيون بدور اللي بتبصله بعتاب وخوف ونقلت عنيها للبنت اللي ماسكها في ايديه فاتوتر زين وعمل نفسه مش واخد باله وسحب البنت وراه ودخل البيت ووراه امه وابوه وبدر اخوه
عثمان بتردد جولي يا ولدي مين البنتة اللي ماسكها في يدك دي من وجت ما جيت
زين بص لبدور شوية وبعدين رد بتوتر دي مليكة وتبقي خطيبتي يابا
دموع بدور نزلت في وقتها وهي باصة لزين من بعيد عكس سعدية اللي زغرطت بفرحة
سعدية بفرحة يا سعدك يا زين طب مش كنت تجول تعالي يا عروسة ابني ما شاء الله كيف الجمر
عثمان بجدية استني يا سعدية عاد من ميتي يا زين واحنا بنخطب وبنتجوز من غير ما نعرف حد انت حتي مكلفتش خوطرك تعرف ابوك وامك طب احنا مش موافقين
زين بثقة العفو يا ابوي انا مقصدش بس الموضوع جه بسرعة وبعدين اني يعني متجوزتهاش الفرح هنعمله اهنه
سعدية بابتسامة ما خلاص يا عثمان طالما ولدك هيبجيمرتاح همله لاختياره الف مبروك يا ولدي
عثمان بص لسعدية بضيق وبعدين بص لبدور اللي كانت واقفة بعيد وكانها في عالم تاني
عثمان بجدية تمام يبجي بدر اللي هيتجوز بدور بت اخوي
بدور اتصدمت وبصت لزين اللي كان مصدوم هو كمان وبيبصلها ومش بيتكلم وكانت مستنية منه انه يعترض ويقول اي حاجة لكنه سكت فقعدت مكانها بصدمة وخزلان من اكتر انسان حبته ووقتها سمعت صوت بدر اللي كان معترض
بدر باندفاع بعد اذنك يا ابوي اني مش موافج اني مش رايد بدور
عثمان بحدة واحنا من ميتي بنعترض يا بدر وبعدين دي بت عمك وانت اولي بيها
بدر بضيق بس اني مش رايدها اني حاطط عيني علي بنتة تانية بصراحة
عثمان بغضب يبجي اصرف نظر لان بدور نصيبك وكلامي خلص لحد اهنه اخر الاسبوع كتب كتابكم والدخلة علي البنتة دول ومش رايد حديت تاني بس نصيحة مني فكر كويس جوي يا زين يا ولدي عشان هتندم
قال عثمان كلامه وسابهم وخرج ووراه بدر اللي كان في قمة غضبه اما زين فكان واقف بيبص بتوتر لبدور اللي ساكتة ومسهمة وكأنها مستسلمة لاي قرار عمها ياخده
………………………………
تاني يوم كانت واقفة بدور بتعمل الاكل وهي سرحانة ومش بتتكلم لحد ما انتبهت لصوت سعدية
سعدية باستغراب وه فيكي ايه يا بدور بكلمك بجالي شوية وانتي سرحانة
بدور بسرعة حجك عليا يا مرت عمي كنتي بتجولي ايه
سعدية بابتسامة كنت بجول يا حظك يا بت بدر زينة الرجال ومش عشان ولدي لا بس اني عشان كنت بتمنهالك يا بدور وبدعي ربنا انك تكوني لبدر
بدور بحزن واشمعني بدر يا مرت عمي ليه مش زين
سعدية اتصدمت وسكتت شويةوهي باصة لبدور اللي اتوترت ودورت وشها بهروب
بدور بهروب