ad general
قصص قصيرة

قصة مجهول الهوية كتابة حماده هيكل

ads

في ليلة كنت سهرانه في أوضتي زي كل ليلة والموبايل في إيدي ..جالي إشعار بطلب صداقة مجهول الهوية 
دا اسم الاكونت ..الاسم غريب وشدني كنت لسه هعمل حذف للطلب بس لقيتني دخلت عنده الأول اشوف مين هو المجهول دا
واضح أنه أكونت فايك ولسه معمول النهارده
مفيش اي بيانات او حتى صور عليه 
بس لقيت حاجة غريبة حصلت بدل ما ألغي الأدد قبلته
معرفش ليه ..يمكن فضولي هو اللي دفعني لكدا
أستنيت أنه يبعت رسالة لكنه مبعتش .. عدت أكتر من نص ساعه وانا مستنية منه يتكلم ..فضولي وقلقي أبتدى يزيد
فجأة لقيته بيتصل على الماسنجر
كنسلت عليه وبعتله رساله
_أنت مين
_
مردش عليا كتبتله تاني
_أنت مين وعايز أيه 
_
برضو نفس الصمت
فضلت عشر دقايق مستنيه رده..وبعدها اتصل تاني
رديت عليه بسرعه.
_أنت مين !!
سمعت صوته بيقولي 
_أنا حبيبك
_حبيبي..انا معرفكش..واتكلم بأدب
_إهدي يا شيماء مش بحب أشوفك منفعله
_تشوفني
_أه ..تشوفني أزاي مش فاهمه
_يعني انا دلوقت شايفك
قاعده على سريرك لابسه ترينج أحمر والدبدوب بتاعك 
جنب منك
حسيت برعشه وإيدي أتهزت والموبايل وقع مني 
وفضلت أدور بعيوني زي المجنونه في الأوضة 
مين دا اللي شايفني وازاي
بعدها سمعت صوت خطوات جاية ناحية_أوضتي
ضربات قلبي زادت وحسيت أني هموت من الرعب
والخطوات بتقرب..في أيد إتمدت عشان تفتح الباب 
ولما الباب أتفتح ..صرخت باعلى صوتي
دخلت أمي من الباب ولما لقتني صرخت
جريت عليا وهي بتقول
_بسم الله الرحمن الرحيم..مالك يا شيماء في ايه
أخدت نفسي وأنا بقول
_ماما
_ايوه ماما اومال مين ..انا قولت ادخل أطمن عليكي
عارفه انك بتسهري وتنسي نفسك.. وأنتي عندك جامعه الصبح وبصحيكي بضرب الجزم ..عشان بتنامي متأخر
_منا هنام دلوقت ..بس اتخضيت لما الباب أتفتح فجأة
_لأ انا خبطت الأول ..بس شكلك مسمعتيش
_اه يمكن ..
_طيب يلا نامي وكفاية سهر لحد كدا
_ماشي يا ماما تصبحي على خير
_وأنتي من أهله يا حبيبتي
خرجت ماما ومسكت الموبايل من تاني وانا خايفه
بس لقيت الرسائل أتحذفت ..غريبة انا محذفتهاش
وكمان لقيت طلب الصداقه أتلغى والأكونت كأنه
مش موجود من الأصل .. أزاي دا!!
هو انا أتجننت ولا أيه وبقيت بتخيل حاجات غريبة 
أنا مش فاهمه .. بعد تفكير كتير ..النوم غلبني 
وبعد ماعيني غفلت ..حسيت بحاجة بتشد الغطا من عليا
البطانية بتتسحب لتحت ..
حسيت برعشه في جسمي ..وانا بحاول أمسك الغطا
لكن كان في شئ بيشده لتحت ..اتمسكت جامد بالغطا وابتديت أشده انا كمان ..الشئ بيشد وانا بشد
وفجأة جذب الغطا بقوة وأنا برضو فضلت متمسكه
فوقعت من فوق السرير ..ولما رفعت رأسي وبصيت
تحت السرير شوفت
يتبع
الجزء_الثاني
حسيتبرعشه في جسمي ..وانا بحاول أمسك الغطا
لكن كان في شئ بيشده لتحت ..اتمسكت جامد بالغطا وابتديت أشده انا كمان ..الشئ بيشد وانا بشد
وفجأة جذب الغطا بقوة وأنا برضو فضلت متمسكه
فوقعت من فوق السرير ..ولما رفعت رأسي وبصيت
تحت السرير شوفت كائن أسود ..مخيف عيونه بتنور في الظلام ملتهبين زي الجمر مسك إيدي وشدني ليه
صرخت بصوت عالي ..وفجأة صحيت من النوم
وجسمي كله عرقان رغم أني في عز الشتا 
بصيت على الساعه ..كانت ٧ إلا خمس دقايق
قومت بسرعه ودخلت الحمام أخدت شاور
وخرجت بسرعه على أوضتي ..وقعدت قدام المرايه
عشان أنشف شعري ..وبعدها إبتديت أسرح فيه
بس حسيت أن في حاجة مختلفه في المرايا ..انا من عادتي
أني أفضل أبص لنفسي كتير قدامها ..وبحب أقيس لبسي وفساتيني قدامها ..خصوصا واني معنديش أخوات بنات 
ممكن اخد رأيهم في لبسي قبل ما أخرج
بس في حاجه غريبة في المرايا دي …حاسه انه في عيون شايفاني من وراها..زي ما يكون حد بيبصلي ومراقبني
أفتكرت اللي حصل ليلة إمبارح وربطت ما بين شعوري دا
ومابين الاكونت الغريب اللي بعتلي الأدد وكلمني وكمان الكابوس الفظيع اللي صحيت عليه…وإبتديت أقلق
صوت ماما وهي بتقولي
_يلا يا شيماء عشان تفطري
_حاضر يا ماما هلبس وجايه أهو
لبست بسرعه وفطرت ونزلت على جامعتي
كان عندي محاضرتين اليوم دا وفي كورسبعد الجامعه
على ما خلصته كان بعد المغرب 
ركبت الأتوبيس مع صاحبتي وقعدنا نرغي شوية في الطريق
وقالت لي أنه أسامه أبن عم خطيبها شافني يوم خطوبتها
ومعجب بيا وعايز يتقدملي
_أنتي عارفه يا سهام الموضوع مش في دماغي دلوقت
_يا ستي شوفيه..ولو في نصيب يتقدم وتتجوزوا وقت ما تحبي
_بصراحة لسه مش عارفة 
_أنتي لسه بتفكري في إسلام
_لا خلاص دي حكاية وراحت لحالها
_طيب ايه بقى ..مفيش مبرر لرفض الفكرة
_مش عارفة بصراحه
_عموما هو عريس ميتعوضش ..وانا مستخسراه في حد غيرك وانتي حره
نزلت قبل مني ..وقعدت أنا جنب الشباك وسرحت لبره
وانا بفكر في كلامها
فجأة جالي أتصال على الماسنجر 
بصيت لقيت الصديق المجهول بيتصل !!
أزاي دا ..هو مش كان عملي بلوك إمبارح 
رديت عليه وأول ما كلمني قالي 
_أنزلي بسرعه من الأتوبيس
_ليه 
_اسمعي الكلام ..انا حذرتك ..مفيش وقت 
وقفل المكالمة .. وبعدها حسيت بقلق 
معرفش ليه قولت السواق على جنب يا أسطى لو سمحت
نزلت من الأتوبيس ووقفت في الشارع وانا محتاره
مش عارفه في ايه ..وايه خلاني سمعت كلامه ونزلت 
ايه الجنان دا
عدت عشر دقائق وأنا مستنية وواقفه ومش عارفه ايه هيحصل ..يمكن هيكلمني تاني ..بس متصلش وتأتي الاكونت بتاعه أختفى !!
وقفت تاكسي وطلبت منه ياخدني للبيت 
وبعددقايق الطريق ابتدا يزدحم ..والسواق قال
الظاهر كدا في حادثه 
_يا ساتر يا رب 
قرب بعدها بشوية من

ads
1 2الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock